آمار ايران ترور مقام هاي دولت سوريه را محکوم کرد
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 99
بازدید هفته : 494
بازدید ماه : 492
بازدید کل : 85832
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

اتحاد با امام
راههای جلوگیری از نفوذ دشمنان

 

ايران ترور مقام هاي دولت سوريه را محکوم کرد
خراسان - مورخ شنبه 1391/04/31 شماره انتشار 18172
نويسنده: گروه سياسي political@khorasannews.com
ستاد کل نيروهاي مسلح:ملت و دولت سوريه تصميم گرفته است در برابر زياده خواهي آمريکا و همپيمانانش بايستد

در پي انفجار تروريستي مقابل ساختمان امنيت سوريه که به کشته شدن سپهبد «داوود راجحه» وزير دفاع و جمعي از مقام هاي دولتي سوريه منجر شد، ستاد کل نيروهاي مسلح در بيانيه اي، اين اقدام را محکوم کرد.در همين حال علي اکبر صالحي وزير خارجه کشورمان نيز در تماسي تلفني با همتاي سوري خود ضمن همدردي با ملت و دولت سوريه، اين اقدام تروريستي را محکوم کرد.احمد وحيدي وزير دفاع نيز تاکيد کرد که تهران به قدرت ارتش سوريه، براي ايجاد امنيت اطمينان دارد.

 

ستاد کل نيروهاي مسلح:آمريکا و کشورهاي عربي مرتجع، از ترور مقامات سوري پشيمان خواهند شد

ستاد کل نيروهاي مسلح در بيانيه‌اي به مناسبت اقدام تروريستي اخير، عليه مقامات سوري اعلام کرد:‌ ملت و دولت سوريه تصميم گرفته‌اند در برابر زياده‌خواهي‌هاي آمريکا و هم‌پيمانان اروپايي و منطقه‌اي آن بايستند و تاکنون نيز به خوبي از عهده اين کار برآمده‌اند و با وجود فشارهاي زيادي که از سوي استکبار جهاني عليه آن کشور و جريان مقاومت وارد شده است، نيروهاي شيطاني چاره‌اي جز عقب‌نشيني نخواهند داشت. بدون ترديد تروريسم دولتي آمريکايي‌ها و رژيم صهيونيستي به شکست محکوم است.به گزارش فارس در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: هرچند ترور وزير دفاع و ساير شخصيت‌هاي سوري يک ضايعه به حساب مي‌آيد، ليکن هر يک از اعضاي ارتش سوريه خود يک وزير دفاع به شمار مي‌آيند.اين بيانيه در پايان مي‌افزايد: دستپاچگي آمريکايي‌ها، صهيونيست‌ها، کشورهاي عربي مرتجع و مدعيان حقوق بشر اروپايي، در نحوه موضع گيري در خصوص انفجارات و ترورهاي اخير پرده از عملکرد ددمنشانه آنها برمي‌دارد و به خوبي دخالت مستقيم و آشکار آنها را در اين گونه جريانات به اثبات مي‌رساند. مسلما دير نيست زماني که اين کشورها تاوان اشاعه تروريسم را خواهند پرداخت.

در همين حال به گزارش ايرنا به نقل از بخش اطلاع رساني سفارت ايران درسوريه، سردار "احمد وحيدي" درگفت و گوي تلفني با سپهبد "فهد جاسم الفريج" وزير دفاع جديد سوريه گفت: ما اطمينان داريم ارتش قدرتمند سوريه، آمريکا و حاميان منطقه اي و اسراييل را، در رسيدن به اهداف شان ناکام خواهد گذاشت.وي با تاکيد بر اين که رژيم صهيونيستي و تروريست ها نمي توانند اراده قوي ارتش سوريه را با اعمال تروريستي خود تحت تاثير قرار دهند، افزود: ما اطمينان داريم که آنها نخواهند توانست با اين اعمال و مديريت جنگ رواني در سوريه، حاشيه امني را براي اسراييل ايجاد کنند.وزير دفاع جديد سوريه نيز در اين گفت و گوي تلفني ضمن تشکر از ابراز تسليت وزير دفاع ايران تصريح کرد: ما اطمينان داريم سوريه به رهبري بشار اسد رييس جمهوري اين کشور با يک طرح (توطئه) صهيونيستي - آمريکايي مواجه است. هدف آن نيز شکست سوريه و محور مقاومت است. وحيدي در پايان سمت جديد همتاي سوري خود را به وي تبريک گفت.

 

صالحي با ملت و دولت سوريه ابراز هم دردي کرد

در همين راستا 'علي اکبر صالحي' وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، انفجار تروريستي در دفتر شوراي امنيت ملي سوريه در دمشق را محکوم کرد.به گزارش ايرنا وي هم چنين در گفت وگوي تلفني با 'وليد المعلم' وزير امور خارجه سوريه، همدردي ملت و دولت ايران را با ملت و دولت سوريه ابراز کرد.

 

لاريجاني:مدعيان مبارزه با تروريسم پشت صحنه ترور را طراحي مي کنند

در همين حال رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ترور برخي مسئولان نظامي سوريه گفت: کشورهاي مدعي مبارزه با تروريست در اين مسئله هيچ گونه موضع گيري نکرده اند و اين اقدامات را، نشانه مهمي به منظور ايجاد تغييرات در سوريه مي دانند. بنابراين اين مدعيان پشت صحنه ترور را طراحي مي کنند.به گزارش ايرنا، 'علي لاريجاني' در گردهمايي بزرگ ائمه جمعه و جماعات و مبلغان استان مازندران گفت: آنها به دنبال آشفته سازي در سوريه و تاثيرگذاري در جلسه شوراي امنيت بوده و حتي يک موضع گيري نسبت به محکوميت ترورها نداشته اند.لاريجاني با اشاره به اين که امروز يک دوره توحش مدرن را در صحنه بين المللي تجربه مي کنيم، گفت: توحش و درندگي آنان، همانند اقدامات گذشته شان است. بايد بشناسيم که دشمن از چه استراتژي استفاده مي کند تا آن را علاج کنيم.

 

کاخ سفيد: ماموريت عنان نمي تواند ادامه داشته باشد

اين درحالي است که خبرگزاري فرانسه شامگاه پنجشنبه در خبري از واشنگتن به نقل از کاخ سفيد اعلام کرد :‌ ماموريت کوفي عنان نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه نمي تواند ادامه داشته باشد.به گزارش ايرنا کاخ سفيد وتوي قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل، از سوي روسيه و چين را علت اين موضوع اعلام کرد.جي کارني سخنگوي کاخ سفيد به خبرنگاران گفت :‌ شکست شوراي امنيت سازمان ملل به اين معناست که ماموريت عنان نمي تواند ادامه داشته باشد.روسيه و چين روز پنجشنبه قطعنامه مورد حمايت کشورهاي غربي را عليه سوريه وتو کردند. در اين قطعنامه سوريه به اعمال تحريم ها تهديد شده بود.

از سوي ديگر يک روزنامه سوييسي با اشاره به نفوذ جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه، به کشورهاي غربي توصيه کرد که در خصوص سوريه با ايران مذاکره کنند.به گزارش ايرنا، روزنامه سوييسي 'تاگس آنزيگر' تصريح کرد: طرح 'کوفي عنان' نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه، بهترين راه حل در اين کشور است.اين روزنامه سوييسي تاکيد کرد که بايد بر اساس پيشنهاد کوفي عنان عمل کرد و ايران را به فرآيند يافتن راه حلي براي سوريه پيوند داد.اين روزنامه با اشاره به تلاش آمريکا براي حضور نداشتن ايران در مذاکرات مربوط به سوريه، خاطرنشان کرد علت شکست مذاکرات در خصوص سوريه حضور نداشتن ايران بوده است.'تاگس آنزيگر' با اشاره به اين که روسيه به اندازه ايران در سوريه نفوذ ندارد، تاکيد کرد: با ناديده گرفتن خواست ايران در سوريه نمي توان به چيزي دست پيدا کرد.روزنامه سوييسي در ادامه توصيه خود نوشت: براي اين که منافع غرب و ايران در سوريه همسو شود، باب مذاکره و ارتباط با تهران بايد باز شود.تاگس آنزيگر در پايان خاطرنشان کرد که با توجه به نفي اقدام نظامي در سوريه، بايد به ايران به عنوان آخرين شانس حل موضوع سوريه روي آورد و با اين کشور با نفوذ در منطقه وارد مذاکره شد.



ادعاي کاخ سفيد درباره دور زدن تحريم ها توسط ايران
خراسان - مورخ شنبه 1391/04/31 شماره انتشار 18172
نويسنده: گروه سياسي political@khorasannews.com

در حالي که جمهوري اسلامي ايران راهکارهايي را براي دور زدن تحريم هاي نفتي غرب اتخاذ کرده است، دولت آمريکا مدعي برخي شيوه ها در دور زدن تحريم ها شده و در همين راستا ادعا کرده که خطوط کشتيراني ايران براي دور زدن تحريم نفتي از پرچم ساير کشورها استفاده مي کنند.

اين در حالي است که پيشتر عطاء ا... صدر، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران از اعلام آمادگي ايران براي تحت پوشش قرار دادن تمامي کشتي هاي خارجي که وارد آب هاي کشورمان مي شوند، خبر داده بود. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «رويترز»، دولت آمريکا با ادعاي اين که کشتي هاي ايراني همچنان از پرچم هاي ساير کشورها به منظور تلاش براي فرار از تحريم هاي اعلام شده عليه اين کشور استفاده مي کنند، به صنعت دريايي هشدار داد. بر اساس اين ادعا، سيرالئون در غرب آفريقا جديدترين نمونه کشوري بوده است که پرچم خود را براي يک کشتي تحت کنترل خطوط کشتيراني جمهوري اسلامي ايران پايين آورده است.

شبکه تلويزيوني «بي بي سي» نيز پيشتر در گزارشي نوشت که تهران پيش  از اين، چنين روشي را براي اجتناب ناوگان تجاري خود از تحريم ها اجرا کرده بود. همچنين بر اساس اين گزارش، مجلس ايران قانوني را تصويب کرده است که بر اساس آن بخش خصوصي نيز مي تواند نفت اين کشور را بفروشد در نتيجه خريداران نفت وجه خود را به بانک مرکزي ايران پرداخت نخواهند کرد بلکه اين وجه به حساب هاي شرکت هاي خصوصي ريخته خواهد شد. بر اساس اين قانون، ۲۰ درصد نفت ايران توسط شرکت هاي خصوصي فروخته خواهد شد. بي بي سي در پايان نوشت: ايران در شکست تحريم ها تجربه دارد اما آن چه بروکسل و واشنگتن مي خواهند اين است که هزينه هاي انجام چنين کاري را به سطحي افزايش دهند تا ادامه اين کار براي تهران در بلندمدت ممکن نباشد. در همين حال پيشتر مهر گزارش داد: سيدعطاءا... صدر، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران نيز درباره بيمه کشتي ها با توجه به تحريم هاي آمريکا گفت: ايران اعلام آمادگي مي کند که تمامي کشتي هاي خارجي که وارد آب هاي ايران مي شود را تحت پوشش بيمه قرار دهد و هيچ نگراني در اين مورد وجود ندارد.وي همچنين تاکيد کرد: تمام کشتي هاي ايراني هم تحت پوشش شرکت هاي بيمه ايراني قرار گرفته اند و پوشش بيمه اي براي آن ها وجود دارد.

 

اظهارات وزير دفاع آمريکا درباره طرح بستن تنگه هرمز

در همين حال وزير دفاع آمريکا مدعي شد که اين کشور قابليت نظامي براي مقابله با تلاش هاي ايران براي بستن تنگه هرمز را دارد و ايران را مسئول هرگونه اختلالي در ارسال محموله هاي نفتي خواهد دانست. به گزارش ايسنا، لئون پانتا، وزير دفاع آمريکا در يک کنفرانس خبري مشترک با فيليپ هاموند، همتاي انگليسي اش گفت: آمريکا براي هرگونه اقدام احتياطي در منطقه آماده است. ما در قابليت هايي سرمايه گذاري کرديم که اطمينان حاصل کنيم تلاش ايران براي بستن مسير کشتيراني در خليج فارس چيزي خواهد بود که ما توان مقابله با آن را خواهيم داشت، البته اگر تصميم به انجام چنين کاري بگيرند. هاموند نيز در اين کنفرانس خبري گفت که لندن به اطمينان از باز نگه داشته شدن مسيرهاي دريايي خليج فارس متعهد است.

 

تنگه هرمز قفل دنياست و کليد آن در دست ايران است

در همين حال کريمي قدوسي طراح طرح بستن تنگه هرمز در مجلس با بيان اين که همه تحريم ها بايد لغو شوند تا تنگه هرمز کاملا آزاد باشد، گفت: کشورهايي که به تحريم هاي ايران پافشاري مي کنند، بدانند که ملت ايران از طريق مجلس به دولت پيشنهاد مي کند تا حقوق ملت را در تنگه هرمز اعمال کند، لذا اگر تشخيص دهيم اين عبور و مرور براي ما ضرر دارد جلوي آن را مي گيريم. وي با بيان اين که قفل دنيا است وکليد آن در دست ايران است تاکيد کرد: کشورهاي تحريم کننده حق ندارند در صورت ادامه تحريم ها، بي ضرر از تنگه هرمز عبور کنند و بر اساس ضربه متقابل و دفاع جلوي نفتکش هايي که نفت ما را به سمت کشورهاي تحريم کننده نفتي مي برند و حقوق مسلم ما را در دنيا نفي مي کنند خواهيم گرفت.



رای دریافت فایل ، با توجه به سرعت اینترنت خود ، یکی از سه لینک روبرو را کلیک نمایید:

برای استفاده این صوت در سایت یا وبلاگ خود می توانید از این کد استفاده کنید:


آنچه می‌شنوید گزارشی صوتی است از حضور سرزده رهبر انقلاب در منزل شهید داریوش رضایی‌نژاد. این برنامه صوتی با صحبت‌های «آرمیتا» درباره صحنه‌ی شهادت پدرش آغاز و با گفت‌وگوی رهبر انقلاب با خانواده‌ی شهید ادامه می‌یابد.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/18784/smpl.jpg
گزارش مكتوب این دیدار چندی پیش با عنوان «پـری» منتشر شده بود.
در این رابطه بخوانید :


  • دمشق در شوک

  • وزير دفاع، وزير كشور، وزیر دفاع اسبق و معاون فرمانده ستاد نيروهاي مسلح در انفجار جلسه شوراي امنيت ملي سوريه كشته شدند

    5 عضو دایمی شورای امنیت در آخرین ساعات دیشب پشت درهای بسته تشکیل جلسه دادند. عنان ساعاتی پس از انفجار خواستار تعویق را‌ی‌گیری نشست شده بود

    گروه جهان، نسرین رضایی: بحران داخلي سوريه با انفجار دبيرخانه شوراي امنيت ملي این کشور وارد نقطه عطفي ديگر شده است. روز چهارشنبه انفجار در دبيرخانه شوراي امنيت ملي در پايتخت منجر به كشته‌شدن ابراهيم الشعار، وزير كشور، داوود راجحه وزير دفاع اين كشور و آصف شوكت، معاون وزير دفاع و شوهرخواهر رييس‌جمهور سوريه شد. اين انفجار هنگامي رخ داد كه مسوولان بلندپايه امنيتي و چند وزير در دبيرخانه شوراي امنيت ملي حضور داشتند. بنا بر گزارش‌ها چند مقام بلندپايه ديگر دولتي از جمله هشام اختيار، دبير شوراي امنيت ملي و حسن تركماني، مشاور ارشد نظامي بشار اسد و وزير سابق دفاع مجروح شده‌اند. هنوز هيچ جزيياتي در مورد شمار كشته‌شدگان و مجروحان ديگر اين رخداد منتشر نشده است. مركز امنيت ملي سوريه در محله روضه در مركز شهر دمشق قرار داد و سفارت تركيه در همسايگي آن واقع است. حمله چهارشنبه صبح در حالي رخ داد كه گزارش‌ها حاكي از شدت گرفتن درگيري‌ها در دمشق است. علاوه بر اين خبر مي‌رسد كه پنج انفجار نيز در پادگان لشكر چهارم زرهي ارتش سوريه، كه وظيفه محافظت از كاخ رياست‌جمهوري را بر عهده دارد، به وقوع پيوسته است. اين لشكر از مجهزترين و ماهرترين نيروهاي نظامي سوريه محسوب مي‌شود. با اين حال وزير اطلاعات سوريه حمله به پادگان لشكر چهارم زرهي را تكذيب كرده است. مخالفان حكومت سوريه مي‌گويند منطقه‌اي كه كاخ رياست‌جمهوري سوريه در آن قرار دارد ساعت هفت و نيم بامداد روز چهارشنبه هدف آتش آنان قرار گرفته است. كاخ رياست‌جمهوري و منازل مسكوني مقامات بلندپايه سوري در منطقه‌اي حفاظت‌شده بر بالاي تپه‌اي در غرب دمشق قرار دارد كه به شهر مشرف است. هنوز بر سر انتحاري‌بودن حمله به مركز امنيت ملي سوريه اختلاف نظر هست. مصطفي عبدالكريم، سخنگوي ارتش آزاد سوريه، در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي عربي مسووليت حمله به شوراي امنيت ملي را بر عهده گرفته است. حتي گروه‌هاي ديگري نيز مسووليت اين حملات را پذيرفته‌اند. ارتش آزاد سوريه «انتحاري» بودن اين حمله را رد مي‌كند. اما مقامات دولتي اعلام كرده‌اند كه اين حملات انتحاري بوده است. شبكه المنار هم اعلام كرده كه اين حمله انتحاري نبوده است. بسام الدادا مشاور سياسي ارتش آزاد سوريه اعلام كرد كه نيروهاي مخالفان شب سه‌شنبه كاروان رييس‌جمهور سوريه را هدف گلوله قرار دادند. الدادا مدعي شد: نيروهاي ارتش آزاد نزديك بود رييس‌جمهور سوريه را به قتل برسانند اما به دليل عدم كنترل احساسات خود نتوانستند عمليات را با موفقيت به پايان برسانند. او گفت كه بشار اسد هنگام خروج از منزلي در الروضه و در راه قصر رياست‌جمهوري مورد هدف قرار گرفت. اما منابع دولتي همچنان اين اظهارات را تاييد نكرده‌اند. اما از ديگر سو سرتيپ مناف طلاس از مقامات نظامي كه اخيرا پس از جدایی از دولت به پاريس رفته است، با اشاره به برخورد با مخالفان مدعي شد كه ارتش برخلاف اصول تعريف‌شده براي آن، وارد نبرد شده است. طلاس در بيانيه كوتاهي كه براي خبرگزاري فرانسه فرستاده، آورده است: «اميدوارم مرحله انتقالي به شكل سازنده و با حفظ وحدت و امنيت همراه باشد و آرمان‌هاي بر حق ملت گران‌قدر سوريه را تامين كند.» اين در حالي است كه منابع اردني هم تاكيد كرده‌اند كه سرهنگ خلبان زيد طلاس پس از جدا شدن از ارتش سوريه به اردن پناهنده شد. رويترز از حضور فعال هلي‌كوپترهاي ارتش سوريه در آسمان برخي محله‌هاي دمشق خبر داد. همچنین گزارش‌هاي تاييدنشده حاكي از خروج فاروق‌الشرع، معاون رييس‌جمهوري سوريه از كشور و عزيمت او به اردن است. روز سه‌شنبه تا پيش از انفجار دمشق، پايتخت سوريه براي سومين روز متوالي شاهد درگيري خياباني بين مخالفان و نيروهاي دولتي بود و ارتش آزاد سوريه عملياتي تحت‌عنوان «آتشفشان دمشق» آغاز كرد. تلويزيون دولتي اما مصاحبه‌هايي با برخي شاهدان در منطقه «الميدان» پخش كرده كه از برقراري امنيت سخن گفتند. روز سه‌شنبه در عين‌ حال ارتش آزاد سوريه از آغاز عمليات «آزادسازي دمشق» خبر داد. به گزارش خبرگزاري فرانسه سرهنگ قاسم سعدالدين سخنگوي فرماندهي مشترك ارتش آزاد مدعي شد كه مخالفان براي كنترل پايتخت طرح دارند. این در حالی است که پنج عضو دایمی شورای امنیت در آخرین ساعات دیشب پشت درهای بسته تشکیل جلسه دادند. عنان ساعاتی پس از انفجار خواستار تعویق را‌ی‌گیری نشست شده بود. به همین دلیل رای‌گیری درباره نحوه برخورد با بحران سوریه به امروز موکول شد.
    «پايتخت سوريه طي سه روز گذشته شاهد درگيري شديد بين مخالفان و نيروهاي دولتي بود. درگيري‌ها در دمشق با اعلام عمليات «آتشفشان دمشق و زلزله سوريه» براي حمايت از مردم حمص و الميدان آغاز شد اما سوريه مي‌گويد گروهك‌هاي مسلح را از پايتخت خارج كرده و اوضاع آرام است. پيش از اين روز يكشنبه، ستاد فرماندهي ارتش آزاد در داخل سوريه و دفتر هماهنگي بين همه شوراهاي نظامي و گردان‌هاي مسلح در شهرها و استان‌هاي مختلف سوريه در بيانيه مشتركي از آغاز عمليات «آتشفشان دمشق» در روز دوشنبه در ساعت 17 به وقت گرينويچ براي پاسخ به «ادعاي كشتارهاي دولت» خبر دادند. ارتش آزاد سوريه از مخالفان خواست همه راه‌هاي ارتباطي بين‌المللي در حلب (شمال)، درعا (جنوب)، ديرالزور (شرق) و لاذقيه (غرب) را ببندند و از رسيدن مواد امدادرساني به عناصر دولت جلوگيري كنند. روز چهارشنبه هم‌زمان با اوج گرفتن درگيري‌هاي داخلي در دمشق قرار بود جلسه شوراي امنيت سازمان ملل تشكيل شده تا قطعنامه تحريم حكومت سوريه در آن به راي گذاشته شود اما ساعاتي پيش از تشكيل اين جلسه كوفي عنان، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه خبر از به تعويق انداخته شدن اين جلسه داد. هم‌زمان مقام‌هاي سازمان ملل متحد در تلاش‌اند چين و روسيه را متقاعد كنند كه تدابير سختگيرانه عليه سوريه اتخاذ كنند. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، كشورهاي غربي را متهم كرده است كه به جاي فراخواندن شورشيان مسلح به آرامش، به تحريك آنان مي‌پردازند. لاوروف گفته است كه اعمال فشار بر يك طرف درگيري به معني «مداخله در امور داخلي» سوريه و كشاندن اين كشور به جنگ داخلي است. اين در حالي است كه روز گذشته كوفي عنان در مسكو با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه گفت‌وگو كرد و بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل متحد در پكن با هو جينتائو، رييس‌جمهور چين ديدار كرده است. پوتين گفته است كه روسيه هر اقدامي را كه براي حمايت از تلاش‌هاي عنان براي برقراري صلح لازم باشد، انجام خواهد داد. او در پايان ملاقاتش با عنان در جمع خبرنگاران گفت كه روسيه همچنان از طرح شش ماده‌اي عنان كه در آن بر برقراري آتش‌بس و مذاكره بين دولت و مخالفان تاكيد شده، حمايت مي‌كند. با اين حال بعيد به نظر مي‌رسد كه روسيه با اعمال تحريم عليه سوريه موافقت كند. سازمان ملل تا جمعه فرصت دارد تا مدت ماموريت ناظران سازمان ملل متحد در سوريه را تمديد كند. كاخ سفيد نيز روز چهارشنبه به دولت سوريه هشدار داد در صورتي كه عليه مخالفان سلاح شيميايي به كار ببرد به شدت مجازات خواهد شد. اين در حالي است كه مقامات غربي و اسراييلي اخيرا مدعي شده‌اند كه دولت سوريه برخي از ذخيره‌هاي اسلحه شيميايي را از انبارها خارج كرده است. نگراني كشورهاي غربي و عربي زماني شدت گرفت كه نواف فارس سفير جدا شده از دولت سوريه در عراق روز سه‌شنبه مدعي شده بود اگر دولت اسد از سوي مخالفان محاصره شود ممكن است سلاح شيميايي به كار گيرد. لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريكا نيز هشدار داده است كه كنترل اوضاع در سوريه از دست خارج مي‌شود. وزير دفاع آمريكا گفت كه جامعه بين‌المللي بايد نهايت فشار را بر بشار اسد وارد كند تا با اتخاذ تصميم درست و كناره‌گيري، راه براي انتقال مسالمت‌آميز قدرت باز شود. بريتانيا و فرانسه هم به رويداهاي دمشق، واكنش مشابهي نشان داده‌اند.



ادامه مطلب ...


http://www.sharghnewspaper.ir/PaperCut/91-04-29/37305.jpg

  • پيام آيت‌الله موسوي‌اردبيلي درآستانه ماه رمضان
  •  

  • خبرآنلاين: آيت‌الله موسوي‌اردبيلي در پيامي كه به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان صادر كرد، به انتقاد از گراني‌هاي اخير پرداخته است. وي در بخشي از اين پيام آورده است: شكم‌هاي گرسنه و دهان‌هاي تشنه در ماه مبارك رمضان ما را به ياد روزي مي‌اندازد كه تمام وجودمان را فقر و نياز فرا خواهد گرفت و غير از رحمت واسعه پروردگار چشم اميد به جايي نخواهيم داشت. افزون بر آن بايد به ياد گرسنگان از اهل شهر و ديار و ملك و سرزمين‌مان هم باشيم. هرچند مسولان امر موظف‌اند براي اوضاع نگران‌كننده اقتصادي فكري بكنند. نكند در ماه مبارك رمضان از همسايگان و اطرافيان خود بي‌خبر باشيم. نكند بر سر سفره‌هاي رنگين بنشينيم و در كنارمان افرادي از گرسنگي رنج ببرند. بياييد در اين ماه رحمت كه خداوند كريم ما را مورد عنايت خود قرار مي‌دهد به بندگان او كريمانه رحمت بورزيم و چه با ابتكار عمل فردي و شخصي و چه با همكاري و اقدامات جمعي تا حد مقدور به درماندگان و نيازمندان رسيدگي كنيم. آيت‌الله اردبيلي در بخش ديگري از اين پيام آورده است: اين ماه عزيز ماه تقويت روحيه برادري و دوستي نيز هست. مومنان در اين ماه بيش از هر ماه ديگري در مساجد و محافل ديني گرد مي‌آيند. به منازل يكديگر رفت و آمد و سركشي مي‌كنند و پيوندهاي دوستي و محبت تحكيم مي‌شود. جامعه ما چه در سطح ملي و به عنوان مردم ايران عزيز و چه در سطح جهاني و به عنوان امت اسلامي به دوستي و الفت سخت محتاج است. حوادثي كه در اين مختصر مجال شرح‌شان نيست، مع‌الاسف در ميان ملت ما كدورت‌هايي را پديد آورده است. يك ملت مسلمان و سرزنده بايد بسيار بيش از اين متحد و همراه و همدل باشند. اميد مي‌رود كه مسوولان امر و مقامات مملكتي و فعالان سياسي از در عفو و رأفت و رحمت درآيند و به آرامش و دوستي و آسايش عمومي بينديشند و از عموم مردم شريف توقع مي‌رود كه در سطح خانواده‌ها و اقوام و خويشان و همسايگان و همشهريان تا در سطح ملي و كل جامعه ايراني تمام تلاش خود را براي وحدت و دوستي و رفع كدورت‌ها و سوءتفاهمات به‌كار گيرند. جامعه ما در كوران مشكلاتي كه بي‌نياز از توصيف است، بيش از همه چيز به همدلي و برادري و وحدت نياز دارد. وي در بخش ديگري از اين پيام نوشته است: در سطح جهاني نيز مع‌الاسف شاهد درگيري‌ها و مواجهه‌هاي ويرانگر هستيم. امروز در قلمرو امت اسلام هرچند شاهد شور و نشاط و حركت‌هاي مردمي خصوصا در كشورهاي عربي هستيم، متأسفانه درگيري‌ها و خون‌ريزي‌ها و جنايات دردناكي را نيز شاهديم. مايه دريغ و تاسف است كه در دنياي پر حادثه‌اي كه فرصت‌های طلايي از سويي و تهديدات نابود‌كننده از سوي ديگر متوجه عالم اسلام و ملت‌هاي مسلمان شده است، درگيري و تفرقه ميان دولت‌ها و ملت‌هاي مسلمان و منازعات داخلي و ظلم و ستم بر مردم بي‌دفاع و خودكامگي و زياده‌خواهي برخي سران بي‌تعهد فرصت‌ها را بر باد مي‌دهد و تهديدها را به فاجعه تبديل مي‌كند و اين در حالي است كه رقبا در تلاش‌اند و دشمنان در كار توطئه؛ خصوصا دشمن استعمارگر و زياده‌خواه و كيان صهيونيزم اشغالگر و متجاوز از نقاط ضعف امت اسلامي بهره مي‌برند. اميد است كه ماه مبارك رمضان كه علاوه بر همه مزاياي معنوي و بركات الهي‌اش يادآور پيروزي مسلمانان در جنگ بدر نيز هست، ما را به خود آورد و امت اسلام و سران دول اسلامي را به وحدت و برادري و توجه به حقوق مردم و دست برداشتن از تفرقه و نزاع با يكديگر و تعدي و ستم بر ملت‌ها وادار كند.


  • مديركل امور سياسي و امنيتي دفتر رييس‌جمهوري:
  • جلسات مخفي نداريم؛ براي هماهنگي است
  •  

  • شرق: سرانجام اخبار و شايعه‌هاي مربوط به تشكيل جلسات جريان موسوم به «انحرافي» در دولت از سوي برخي سايت‌هاي خبري يكي از مسوولان در دولت را وادار به موضع‌گيري كرد. پايگاه اطلاع‌رساني معاونت اجرايي دولت مصاحبه‌اي با مجيد اميدي‌شهركي، مديركل امور سياسي و امنيتي دفتر رييس‌جمهوري منتشر كرده كه در متن گفت‌وگو از او سوال شده «در محافل رسانه‌اي منتقدان دولت، هر از گاهي صحبت از «نشست‌هاي مخفيانه»اي مي‌شود كه آن را به جريان موسوم به انحرافي نسبت مي‌دهند. فكر مي‌كنيد هدف از انتشار اين‌گونه اخبار چيست؟» پاسخ مصاحبه‌شونده به اين سوال بدون آنكه واكنشي نسبت به واژه «انحرافي» باشد، تاييد برگزاري اين جلسات بوده است. مديركل امور سياسي و امنيتي دفتر رييس‌جمهوري اما معتقد است «برگزاري جلسات براي ايجاد هماهنگي بين اركان و بخش‌هاي تصميم‌ساز، تصميم‌گير و مجري در يك سازمان امري طبيعي است كه در تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها متداول است.»او گفته «در حوزه دفتر رييس‌جمهور هم بخش‌هاي مختلف حتما جلساتي به اين منظور در فضاي متعارف برگزار مي‌كنند كه به هيچ عنوان سبقه مخفيانه يا محرمانه ندارد. اما چه اتفاقي افتاده كه اين جلسات عادي و متداول براي عده‌اي تبديل به سوژه‌اي براي تخريب دولت و دال بر ظهور خطري بنيان‌كن براي نظام تلقي مي‌شود؟ از سوي ديگر چگونه است كه اين جلسات هر روز با جزييات در اخبار آنها منعكس مي‌شود در حالي كه به ادعاي آنها مخفيانه و سري برگزار مي‌شود؟ اين چگونه مخفيانه‌اي است؟ طرح اين مسايل قبل از هر چيز به طنزي تلخ مي‌ماند تا واقعيتي قابل بررسي.»جريان موسوم به «انحرافي» اصطلاحي است كه منتقدان و مخالفان اصولگراي دولت در توصيف برخي نزديكان و همكاران دولت به‌كار مي‌برند؛ واژه‌اي كه از سوي دولتي‌ها پذيرفته نيست و همواره آن را تكذيب كرده‌اند. «محمود احمدي‌نژاد» رييس دولت در خردادماه سال گذشته در نشست خبري خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي معتقدند «عده‌اي منحرف و جن‌گير در اطراف احمدي‌نژاد جمع شده‌اند»، گفت: «اگر منظور آنها از مطرح كردن اين مباحث اين است كه روش آنها را قبول نداريم، از سال 84 اين موضوع را اعلام كردم كه روش موجود اداره كشور را قبول ندارم و اعلام مي‌كنم كه با اين افراد زاويه بسياري دارم.»احمدي‌نژاد همچنين گفته بود: «اگر رقيبي فكر كرده است كه اين دولت بايد ايده‌هاي او را پياده كند، سخت در اشتباه است. تا روزي كه اين دولت بر سر كار است اين مسير روشن را با قاطعيت ادامه خواهد داد.»با اين حال رسانه‌هاي محافظه‌كار و وابسته به اصولگرايان همواره از تلاش جريان انحرافي براي تاثيرگذاري بر تصميمات دولت و احمدي‌نژاد سخن گفته‌اند. در برهه‌اي نيز بزرگان اصولگرا در احزاب مختلف در توصيه‌هاي خود خواهان جدايي و موضع‌گيري رييس دولت در قبال افراد منتسب به جريان موسوم به انحرافي بودند. اين توصيه‌ها اما بي‌تاثير بود. اخبار مربوط به تشكيل جلسات جريان موسوم به انحرافي بيشتر در آستانه برگزاري انتخابات مجلس منتشر مي‌شد. در مورد محل برگزاري اين جلسات هم مكان‌هاي مختلفي از جمله پاستور و دفتر رييس‌جمهوري گرفته تا سازمان ميراث فرهنگي و برخي وزارتخانه‌ها ذكرشده است. اين تنها خبر مربوط به تشكيل جلسات جريان انحرافي در مراكز دولتي نبوده است. اخبار و شايعه‌هاي زيادي در اين خصوص مطرح شده است. اما ديروز مديركل امور سياسي و امنيتي دفتر رييس‌جمهوري اعلام كرده «اين جلسات تنها براي هماهنگي دستگاه‌هاست.»اميدي‌شهركي در ادامه گفته «كساني كه اين مباحث را مطرح مي‌كنند، همان‌هايي هستند كه تمام انرژي و تلاش خود را صرف نفي هرگونه موفقيت و دستاورد دولت مي‌كنند و با ناجوانمردي به دروغ‌پراكني و تخريب عليه دولت مي‌پردازند. در پروژه و طرح‌هاي عظيمي كه به اذعان دوست و دشمن، موفقيتي ستودني نه‌فقط براي دولت بلكه براي انقلاب و نظام است، با طرح مسايل حاشيه‌ای و بهانه‌جويي اقدام به القاي شبهه در ناكارآمدي دولت مي‌كنند.» وي ادامه داده كه «در پروژه عظيم مسكن مهرکه انصافا حركت جدي و اثرگذاري در كنترل بازار مسكن بود، با مطرح كردن خبري دروغ اقدام به زير سوال بردن تمام تلاش دولت در اين عرصه مي‌كنند يا با چند روز تاخير در پرداخت يارانه‌هاي نقدي در اقدامي هماهنگ و همسو با بيگانگان تبليغات منفي رسانه‌اي خود را عليه دولت شدت مي‌بخشند.»مجيد اميدي‌شهركي، در اين گفت‌وگو معتقد است كه با گذشت هفت سال از شروع به كار دولت دكتر احمدي‌نژاد، اكنون «شاهد نهادينه شدن و احياي شعارهايي برخاسته از گفتمان اصيل و انقلابي امام هستيم كه در گذشته مورد هجمه و ترديد بسياري از مدعيان بود.»


  • باهنر در چارچوب تغییر«قانون انتخابات» پیشنهاد داد
  • انتقال برگزاري انتخابات از قوه‌مجريه به نهادی ديگر

  • تدوين سياست‌هاي كلي تغيير قانون انتخابات از دستور كار مجمع تشخیص خارج شده است

    شرق: تغيير قانون انتخابات، بحثي است كه اين روزها مي‌توان هر از گاهي خبري از آن روي خروجي هر سايت و خبرگزاري ديد كه پيشترها اگر قرار بود سخني يا اظهارنظري درباره تغيير قانون انتخابات مطرح شود زمانش به يكي دو ماه مانده به برگزاري هر انتخابات بازمي‌گشت، اما داستان حالا چيز ديگري شده است. يك هفته‌اي هست كه اظهارنظرات مختلفي درباره تغيير قانون انتخابات از انتخابات مجلس گرفته تا رياست‌جمهوري از سوي چهره‌هاي مختلف مطرح مي‌شود. اوايل هفته بود كه «عباسعلي كدخدايي» سخنگوي شوراي نگهبان از آمادگي اين شورا براي پيگيري لايحه اصلاح قانون انتخابات خبر داد و گفت: «حاضريم تجارب خود را در اختيار مجلس قرار بدهيم.»ولي اين تنها سخن كدخدايي نبود كه «علي لاريجاني» رييس مجلس هم روز سه‌شنبه در ديداري كه با برخي مراجع قم ازجمله آيت‌الله محمديزدي داشت بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات تاكيد و اظهار كرد: «مقام معظم رهبري چندي پيش دستور تصويب سياست‌هاي كلي قانون انتخابات را به مجمع تشخيص مصلحت نظام داده‌اند و به طور حتم اگر تعيين و تصويب اين سياست‌ها صورت گيرد، كار مجلس براي تغيير قانون انتخابات تسهيل مي‌شود.» پس از آن آيت‌الله محمد يزدي هم با تاكيد بر اينكه مجلس بايد تمركز خود را بر تغيير قانون انتخابات بگذارد، گفت: «در انتخابات مجلس كه چند ماه پيش برگزار شد، از اول تا آخر مراحل نواقصي ديده شد كه بايد اين مشكلات برطرف شود.»وحالا درپي اين اظهارنظرها روز پيش «محمدرضا باهنر» به عنوان يك عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام وارد صحنه شده و گفته است: «تغيير قانون انتخابات فعلا از دستور كار مجمع تشخيص خارج شده است.»به اين ترتيب در حالي كه علي لاريجاني به عنوان رييس مجلس مسووليت اين كار را بر دوش مجمع تشخيص مصلحت نظام گذاشت و خبر داد كه مقام معظم رهبري چندي پيش دستور تصويب سياست‌هاي كلي قانون انتخابات را به مجمع تشخيص مصلحت نظام دادند، روز پيش عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «تدوين سياست‌هاي كلي تغيير قانون انتخابات به دليل برخي از مشكلات از دستور كار مجمع خارج شده است و فعلا زمان مشخصي براي بررسي مجدد اين طرح تعيين نشده است.»باهنر كه با فارس سخن گفته است درباره تصويب سياست‌هاي كلي تغيير قانون انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: «حدود يك‌سال پيش يك‌سري سياست‌هاي كلي درباره انتخابات كشور اعم از انتخابات مجلس و رياست‌جمهوري در حال بررسي بود ولي به دليل برخي از مشكلات از دستور كار خارج شده و فعلا زمان مشخصي براي بررسي مجدد اين طرح مطرح نشده است.»به گفته وي كميسيون سياسي و امنيتي مجمع تشخيص مصلحت نظام وظيفه دارد روند بررسي دوباره اين طرح در مجمع را مشخص كند. ولي اين تنها سخن باهنر نبوده است كه دبيركل جامعه اسلامي مهندسين درباره تغيير نهاد اجرايي انتخابات هم اظهارنظر كرده و گفته است: «بعيد است كه اين موضوع صورت گيرد اما در قانون اساسي طبق اصل 199 نظارت بر انتخابات به عهده شوراي نگهبان است و دولت مجري و برگزار‌كننده آن به حساب مي‌آيد.» باهنر اما اظهار داشت: در مجموع مي‌توان گفت بسيار مطلوب است كه برگزاري انتخابات از قوه‌‌مجريه به نهاد ديگري منتقل شود. در همين حال ديروز «امير خجسته» نماينده همدان و رييس كميسيون امور شوراهاي مجلس هم اعلام كرده است كه كميسيون متبوعش هفته آينده قانون انتخابات رياست‌جمهوري را مورد بازنگري قرار مي‌دهد تا نواقص آن را برطرف كند. لايحه اصلاح قانون انتخابات از جمله لوايحي است كه در دوره‌هاي مختلف مجلس همزمان با نزديك شدن به هر انتخاباتي به يكي از بحث‌هاي محوري نمايندگان مجلس و برخي مسوولان تبديل مي‌شود هرچند كه اندكي پس از آن هم به دست فراموشي سپرده مي‌شود. قانون فعلي انتخابات مجلس با اعمال اصلاحات كلي مصوب هفتم آذر سال 78 است و از آن پس 9 بار دستخوش تغييراتي كلي يا جزيي شده كه آخرين مورد آنها در 26فروردين سال 86 بود. ولي قبل از آن و در دهم دي‌ماه سال 85 مجلس داشتن مدرك كارشناسي‌ارشد يا كارشناسي به همراه پنج سال سابقه خدمت اجرايي در سطح كارشناسي و بالاتر در بخش‌هاي خصوصي يا دولتي يا پنج سال سابقه فعاليت آموزشي و پژوهشي يا سابقه يك دوره نمايندگي مجلس را شرط نامزدي نمايندگان مجلس قرار داد و به اين ترتيب بخشي از قانون انتخابات كشور كه مربوط به مجلس مي‌شد، مورد بازبيني قرار گرفت هرچند كه اعتراضات بسياري را در پي داشت. از طرفي ديگر هم دولت لايحه‌اي را به نام لايحه اصلاح قانون انتخابات در دست بررسي داشت كه محوريت آن بحث تدوين نظام جامع انتخاباتي بود و قرار بود كه به مجلس ارسال شود هرچند كه خبري از آن نشد و به گفته ابطحي عضو كميسيون شوراها عمرش به مجلس نهم هم قد نمي‌دهد. اينچنين است كه اگرچه اين بار بسيار زودتر از دفعه‌هاي پيشين بحث تغيير قانون انتخابات مطرح شده است و چهره‌هاي مختلف از رييس مجلس و نايب‌رييس مجلس خبرگان گرفته تا عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، سخنگوي شوراي نگهبان و برخي نمايندگان درباره ضرورت آن و البته شيوه‌هاي متفاوت تغيير آن سخن گفته‌اند، اما بايد ديد در نهايت سرانجام چه خواهد شد؟ بالاخره تغييري در اين روند رخ خواهد داد يا همچون دفعات گذشته اظهارنظري است و با برگزاري انتخابات فراموش مي‌شود؟



 

وزير دفاع: موضوع خريد سامانه اس 300 از روسيه ديگر براي ما موضوع مهمي نيست
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1391/04/29 شماره انتشار 18171

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اين که موضوع خريد سامانه موشکي 'اس 300' از روسيه ديگر موضوع چندان مهمي براي ما نيست، گفت: اين موضوع را طبق روال قانوني پيگيري مي کنيم. به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، سردار سرتيپ پاسدار 'احمد وحيدي' روز چهارشنبه اين مطلب را درپايان جلسه هيات دولت و در پاسخ به سوال ايرنا درمورد اظهارنظر اخير يکي از نمايندگان مجلس که گفته است امکان تحويل سامانه موشکي اس 300 از روسيه همچنان وجود دارد، بيان کرد. سردار وحيدي همچنين درپاسخ به سوالي درمورد آخرين دستاوردهاي حوزه دفاعي کشور اظهارداشت: دستاوردها در اين زمينه بسيار زياد است و در زمان هاي مناسب در آينده آنها را اعلام خواهيم کرد.



ادامه سريال «نه تأييد و نه تکذيب» کانديداهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1391/04/29 شماره انتشار 18171

سريال «نه تأييد و نه تکذيب»هاي کانديداهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري ادامه دارد. پس از آن که منوچهر متکي، علي اکبر ولايتي و صالحي در پاسخ هاي جداگانه به سوال خبرنگاران درباره احتمال کانديداتوري آن ها در انتخابات رياست جمهوري بدون تأييد يا تکذيب اين مسئله پاسخ گويي را به آينده موکول کردند، غلامعلي حدادعادل نيز در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم کانديدا مي شويد؟ اظهار داشت: فرصت زيادي براي تصميم گيري هست عجله نکنيد.

 

حداد عادل: هنوز به جمع بندي نرسيده ام

به گزارش ايسنا وي که در حاشيه بيست و نهمين اجلاس روساي آموزش و پرورش مناطق کشور در جمع خبرنگاران حضور يافته بود همچنين در برابر اين پرسش که آيا براي تصميم گيري در رابطه با انتخابات برنامه ريزي داريد؟ افزود: هنوز به جمع بندي نرسيده ام.

 

پورمحمدي: حضورم در انتخابات منتفي نيست

رئيس سازمان بازرسي کل کشور در واکنش به سوالي مبني بر کانديداتوري وي در انتخابات رياست جمهوري آينده گفت: بنده هيچ گاه حضور در انتخابات رياست جمهوري را نفي نکرده ام ولي به وقتش اعلام خواهم کرد و الان وقتش نرسيده است. به گزارش مهر، حجت الاسلام پورمحمدي همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که، از آن جايي که عضو جامعه روحانيت مبارز هستيد ممکن است از طرف اين جامعه کانديدا شويد؟ تا کنون در اين راستا از سوي جامعه روحانيت بحثي مطرح شده است؟ گفت: تا کنون صحبت رسمي صورت نگرفته است.

 

کمال خرازي: نامزدي ام در انتخابات رياست جمهوري آينده شايعه است

در همين حال به گزارش فارس، دفتر کمال خرازي وزير پيشين امور خارجه در خبري که در اختيار خبرنگار فارس، قرار داد خبر کانديداتوري وي در انتخابات آينده رياست جمهوري را تکذيب کرد. بر اين اساس کمال خرازي گفت که نامزدي ام در انتخابات آينده رياست جمهوري شايعه است و آن را تکذيب مي کنم. کمال خرازي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در دوران رياست جمهوري خاتمي بود؛ وي اکنون رئيس و عضو شوراي راهبردي روابط خارجي است که در سال ۱۳۸۵، توسط مقام معظم رهبري به اين سمت منصوب شده است.

 

خاتمي: اسامي مطرح شده به عنوان کانديداي اصلاح طلبان در حد گمانه زني است

در همين حال سيدمحمد خاتمي، نام هايي که به عنوان کانديداي احتمالي اصلاح طلبان مطرح مي شود را در حد گمانه زني برشمرد. به گزارش ايسنا، حجت الاسلام سيدمحمد خاتمي در ديدار اعضاء شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران درباره انتخابات آتي رياست جمهوري گفت: نظر من رسيدن به اجماع در ميان اصلاح طلبان است. وي خاطرنشان کرد: مباحثي که در فضاي کنوني مطرح مي شود و نام هايي که به ميان مي آيد بيشتر در حد گمانه زني است. خاتمي گفت: بايد تلاش کنيم تا بتوانيم گامي به جلو برداشته و تغييراتي هر چند کوچک را رقم بزنيم. رئيس بنياد باران با تأکيد بر لزوم اجراي بدون تنازل و بي کم و کاست قانون اساسي، خاطر نشان کرد: بايد به ظرفيت هاي معطل مانده و اجرا نشده قانون اساسي توجه و براي اجراي کامل آن تلاش کرد. رئيس بنياد باران در تبيين جريان اصلاحات گفت: ما در چارچوب جمهوري اسلامي و با پاي بندي به اسلام عمل مي کنيم و با سکولاريزم از يک سو و خشونت طلبي و جزم گرايي از سوي ديگر مخالفيم. ما اصولي داريم. اسلام، قانون اساسي و جمهوري اسلامي، اما اين منافاتي ندارد با اين که به بعضي امور انتقاد داشته باشيم. از جمله اصول ما اين است که ما از حقوق کسي که با ما نيست، ولي برانداز هم نيست، دفاع مي کنيم. اگر کسي برانداز نبود بايد در عين مشخص کردن مرزهاي هويتي از حقوقش دفاع کرد. همزمان محمدرضا خباز، عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي در گفت وگو با مهر با تاکيد بر اينکه اصلاح طلبان بايد فعالانه در انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر حضور داشته باشند، گفت: درصورتي که اصلاح طلبان بر سر کانديدايي به اجماع نرسند به دنبال کانديداي اصولگرايي مي روند که عداوتي با جريان اصلاح طلبي نداشته باشد و از فکر و انديشه اصلاح طلبان استفاده و آنان را مورد مشورت قرار دهد.

 

وزير کشور: انتخابات رياست جمهوري و شوراها همزمان برگزار مي شود

به گزارش ايسنا، مصطفي محمدنجار وزير کشوردر حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اين‌که با توجه به اين که آموزش ناظرين شوراي نگهبان براي انتخابات رياست جمهوري آينده آغاز شده آيا وزارت کشور در اين راستا اقداماتي انجام داده است ؟ گفت: با توجه به برنامه‌ريزي که از قبل صورت گرفته، کارهايمان را طبق زمان بندي به پيش مي‌بريم و هماهنگي‌هايي نيز با شوراي نگهبان صورت مي‌گيرد که ان‌شاء ا... انتخابات رياست جمهوري و شوراي شهر و روستا که به صورت همزمان برگزار مي‌شود، هرچه باشکوه‌تر برگزار شوند.

 

محمدرضا باهنر: تغيير قانون انتخابات فعلا از دستور کار مجمع تشخيص خارج شده است

در همين حال به گزارش فارس، محمد‌رضا باهنر عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره تصويب سياست‌هاي کلي تغيير قانون انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: حدود يکسال پيش يک سري سياست‌هاي کلي درباره انتخابات کشور اعم از انتخابات مجلس و رياست جمهوري در حال بررسي بود ولي به دليل برخي از مشکلات از دستور کار خارج شده و فعلا زمان مشخصي براي بررسي مجدد اين طرح مطرح نشده است. وي افزود: کميسيون سياسي و امنيتي مجمع تشخيص مصلحت نظام وظيفه دارد روند بررسي دوباره اين طرح در مجمع را مشخص کند. باهنر درباره تغيير در نهاد برگزار‌کننده انتخابات با تصويب اين قانون اظهار داشت: بعيد است که اين موضوع صورت گيرد اما در قانون اساسي طبق اصل 199 نظارت بر انتخابات به عهده شوراي نگهبان است و دولت مجري برگزار‌کننده آن به حساب مي‌آيد. وي تصريح کرد: در مجموع مي توان گفت بسيار مطلوب است که برگزاري انتخابات از قوه مجريه به نهاد ديگري منتقل شود. علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار خود با آيت ا... محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت:مقام معظم رهبري چندي پيش دستور تصويب سياست‌هاي کلي قانون انتخابات را به مجمع تشخيص مصلحت نظام داده‌اند و به طور حتم اگر تعيين و تصويب اين سياست‌ها صورت گيرد، کار مجلس براي تغيير قانون انتخابات تسهيل مي‌شود.



معاون عمليات نيروي دريايي سپاه: آمريکا توان مقابله با مين‌هاي دريايي سپاه را ندارد
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1391/04/29 شماره انتشار 18171
نويسنده: گروه سياسي political@khorasannews.com
آسوشيتدپرس: آمريکا به همراه ۲۰ کشور اواخر شهريور مانور بزرگ مين روبي در خليج فارس برگزار مي کنند

سردارمحمود فهيمي، معاون عمليات نيروي دريايي سپاه با اعلام اين که آمريکا توان مقابله با مين هاي دريايي سپاه را ندارد، افزود: آمريکايي ها در خيلي موارد حرف مي زنند ولي در عمل با مشکل مواجه هستند. ما شک نداريم که آمريکا نمي تواند کاري در حوزه مين روبي انجام دهد. همزمان آسوشيتدپرس خبر داد: آمريکا با همراهي ۲۰ کشور ديگر از ۱۷ تا ۲۷ سپتامبر (۲۷ شهريور تا ۶ مهرماه) يک مانور بزرگ مين روبي در خليج فارس برگزار مي کنند. بر اساس اين گزارش جورج ليتل، سخنگوي پنتاگون تصريح کرد: «اين مانور دفاعي است و هدف از آن ارسال پيام به ايران نيست.»

سردار فهيمي: آمريکا توان مقابله با مين‌هاي دريايي سپاه را ندارد

سردار محمود فهيمي معاون عمليات نيروي دريايي سپاه در گفت‌وگو با فارس در خصوص توان سپاه پاسداران در حوزه مين‌هاي دريايي گفت: مباحثي مانند مين، مين‌ريزي و مين‌روبي موضوعات بسيار گسترده‌اي است و از جنگ جهاني دوم اين موضوع بسيار مهمي بود که خيلي کشورها از آن ضربه خورده‌اند. فهيمي ادامه داد: ما در نيروي دريايي سپاه کاملا به بحث مين و انواع آن مسلط هستيم و مطمئنا انحصار مين در جمهوري اسلامي در اختيار اين نيرو است و با وجود متخصصين و توليدات زياد در اين حوزه هيچ مشکلي در طراحي و توليد مين نداريم. معاون عمليات نيروي دريايي سپاه همچنين درخصوص اعزام مين‌روب‌هاي جديد آمريکا به آبهاي منطقه براي جلوگيري از بستن تنگه هرمز گفت: آمريکايي‌ها در خيلي موارد حرف مي‌زنند ولي در عمل با مشکل مواجه هستند. ما شک نداريم که آمريکا نمي‌تواند کاري در حوزه مين‌روبي انجام دهد.

 

ببينيد آن ها چقدر ضعف دارند که مي خواهند از مين روب هاي بدون سرنشين استفاده کنند

فهيمي با تاکيد بر اينکه موضوع مين مقوله ساده‌اي نيست، اظهار داشت: ببينيد آنها چقدر ضعف دارند که مي‌خواهند از مين‌روب‌هاي بدون سرنشين استفاده کنند، آنها اگر توان داشتند و مي‌توانستند مقابله کنند حتما با سامانه هاي سرنشين دار اقدام مي‌کردند و با سامانه هاي بدون سرنشين اصلا اين کارشدني نيست. معاون عمليات نيروي دريايي سپاه در پايان تاکيد کرد: نيروي دريايي سپاه توانايي‌هاي ديگري علاوه بر مين براي مقابله با دشمنان دارد که در زمان لازم آمريکايي‌ها متوجه آن خواهند شد. بنا بر اين گزارش، وزارت دفاع آمريکا اعلام کرده است در رزمايشي با مشارکت برخي متحدان خود، به موضوع "مين روبي" در آبهاي منطقه خواهد پرداخت.

 

سردار فدوي: شرارت‌هاي آمريکا، ميزان آمادگي نيروي دريايي سپاه را ارتقاء بخشيد

در همين حال فرمانده نيروي دريايي سپاه شرارت‌هاي آمريکا طي ساليان متمادي در منطقه را از جمله عوامل ارتقاي آمادگي‌ها و توان رزم اين نيرو دانست. به گزارش ايسنا، سردار سرتيپ پاسدار علي فدوي در پايان همايش فرماندهان و مسئولين اين نيرو که در مشهد برگزار شد، با مثبت ارزيابي‌کردن برگزاري اين همايش 4 روزه با اشاره به ارتقاي توان و آمادگي رزم يگان‌هاي نيروي دريايي سپاه گفت: روند ارتقاي آمادگي ها در نيروي دريايي سپاه از سال 65 تاکنون حفظ شده و اين مدت زمان طولاني آبديدگي و تجربيات مفيدي را در اين نيرو بوجود آورده است. وي اظهار داشت:به لحاظ شرارت‌هايي که آمريکا طي سال‌هاي متمادي در منطقه از خود بروز داده است نيروي دريايي سپاه پس از جنگ نيز هيچگاه در شرايط عادي نبوده و همواره در وضعيت افزايش آمادگي با رده هاي مختلف قرار دارد.

 

شاهد تحرکات نظامي مختصري در منطقه هستيم

وي شرايط امروز ايران در مقطع کنوني را سرنوشت ساز برشمرد و اظهار داشت:با گذشت مدت زمان کمي از اعلام رسمي شروع تحريم ها عليه ايران ،عليرغم اين‌که تحريم‌ها و فشارهاي دشمن عليه ملت ايران از 33 سال پيش آغاز شده، امروز شاهد تحرکات نظامي مختصري در منطقه هستيم که تمامي آنها در ابعاد دفاعي قابل بررسي است و تمامي اقدامات دشمن بطور کامل از سوي رزمندگان نيروي دريايي سپاه رصد مي شود. فرمانده نيروي دريايي سپاه بخش عمده جابجايي و تغيير در ناوگان آمريکا که در خليج فارس مستقر است را اقدام رسانه‌اي و تبليغاتي آنان توصيف و تصريح کرد: هراس دشمنان از تهديد جمهوري اسلامي ايران مبني بر اين‌که " در صورتي که امنيت ملي ايران در منطقه به خطر بيفتد، امنيتي براي آمريکا و هم پيمانانش وجود نخواهد داشت" منجر به شکل گيري اين تحرکات از جانب آمريکا شده است.

 

پنتاگون: هدف از مانور مين‌روبي ارسال پيام به ايران نيست

از سوي ديگر وزارت دفاع آمريکا "پنتاگون" اعلام کرد که آمريکا و حدود 20 کشور ديگر قصد دارند در ماه سپتامبر يک رزمايش بزرگ مين روبي در خليج فارس برگزار کنند. به گزارش ايسنا، خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: جورج ليتل، سخنگوي پنتاگون گفت که مانور بزرگ مين روبي که 17 تا 27 سپتامبر (27 شهريور تا 6 مهرماه) برگزار خواهد شد يک مانور دفاعي است و هدف از آن ارسال پيام به ايران نيست. فرماندهي مرکزي آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد که اين مانور متمرکز بر " تهديد فرضي يک سازمان افراطي براي مين‌گذاري در آبراهه‌هاي استراتژيک بين‌المللي در خاورميانه از جمله درياي سرخ، خليج عدن، خليج عمان و خليج فارس است، اگر چه فعاليت‌هاي تمريني به تنگه هرمز کشيده نخواهد شد." ليتل روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: اين يک مانور دفاعي است و هدف از آن حفظ آزادي کشتيراني در آبراهه‌هاي بين‌المللي خاورميانه و ارتقاي ثبات منطقه‌اي است. صحبت از اين مانور پس از آن مطرح مي‌شود که روز دوشنبه اعلام شد دومين ناو هواپيما بر آمريکا در ماه سپتامبر به منطقه اعزام خواهد شد. زمان اعلام شده چند ماهي زودتر از زمان برنامه‌ريزي شده براي اعزام اين ناو بود و هدف از آن حصول اطمينان از حضور دو ناو هواپيمابر در منطقه اعلام شد. وال استريت ژورنال نيز به نقل از مقامات آمريکايي نوشت که نيروي نظامي آمريکا در خواست بودجه 12/2 ميليون دلاري را براي ساخت يک ايستگاه راداري از نوع AN/TPY-2 در قطر از کنگره درخواست کرده است. کار ساخت اين ايستگاه تا پايان ماه جاري تمام خواهد شد. در ادامه اين گزارش، آمده است: رادارهاي مشابهي که به " X-band" مشهور هستند نيز در ترکيه و بيابان نقب مستقر شده‌اند. اين رهياب در قطر مکمل سيستمي است که براي حمايت از اسراييل (رژيم صهيونيستي) و اروپا در برابر موشک‌هاي بالستيک ايران طراحي شده است. همچنين قرار است سيستم رهياب موشک مشهور به "تاد" در ماه‌هاي آينده در منطقه مستقر شود که احتمال مي‌رود ميزبان آن امارات باشد.

ماهيگير هندي: ناو آمريکايي بدون اخطار به ما شليک کرد

يکي از سرنشينان قايق تندروي ماهيگيري که در جريان شليک ناو آمريکايي زخمي شده، گفت، از اين کشتي هيچ پيام اخطاري دريافت نکرده و فقط به آن ها ناگهان شليک شده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه نيروي دريايي آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد پس از اين که يک قايق سه موتوره، در نزديکي بندر «جبل علي» به اخطارهاي داده شده بي توجهي کرد، مورد اصابت گلوله هاي کاليبر۵۰ قرار گرفت. اين حادثه يک کشته و سه زخمي برجا گذاشت. قايق موتوري ياد شده از بالا سفيد رنگ و از پايين تيره رنگ است و هيچ نشان نظامي بر آن ديده نمي شود و طبق اعلام نيروي دريايي آمريکا، هيچ دستگاه بي سيم يا تماس راديويي هم روي آن نصب نشده و فاقد تشکيلات ارتباط راديويي است. اين گزارش مي گويد کنسول هند با زخمي هاي اين حادثه ديدار کرده و سفير هند در امارات متحده عربي گفته اين قايق از سفر ماهيگيري در حال بازگشت بوده که سر راه کشتي آمريکايي قرار مي گيرد. «ام کي لوکش»، سفير هند در امارات مي گويد: «اين ماهيگيران مي گويند هيچ اخطاري نگرفته بودند ولي ما هنوز مشغول بررسي مسئله با مقامات هستيم تا ابعاد دقيق مسئله مشخص شود.» «داهي خلفان تميم» رييس پليس دبي هم به آسوشيتد پرس گفته است: «بررسي هاي اوليه و تحقيقات ما مي گويد قايق ماهيگيري راه درست را مي آمده وخطري متوجه کشتي آمريکايي نکرده است.» اين گزارش مي گويد شماري از رسانه هاي محلي گفته اند اين تيراندازي، «اشتباهي» انجام گرفته است. «گرگ رايلسون» سخنگوي ناوگان پنجم نيروهاي دريايي آمريکايي در بحرين حاضر به واکنش به گفته هاي ماهيگيران نشده است.



وزير دفاع و معاون ستاد مشترک ارتش سوريه در حمله تروريستي به ساختمان امنيت ملي کشته شدند
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1391/04/29 شماره انتشار 18171
نويسنده: سيدمحمد اسلامي m.eslami@khorasannews.com
مخالفان مسلح دولت مسئوليت حمله تروريستي در دمشق را بر عهده گرفتند

در پي انفجار تروريستي مقابل ساختمان امنيت ملي سوريه که ظهر ديروز در دمشق روي داد، چند تن از مقامات ارشد امنيتي سوريه، از جمله سپهبد "داوود راجحه" وزير دفاع اين کشور کشته شدند. تلويزيون دولتي سوريه اعلام کرد: «وزير دفاع در بمب گذاري تروريستي که مرکز امنيت ملي را هدف قرار داد، به شهادت رسيد.» داوود راجحه، وزير دفاع ۶۵ ساله سوريه، از ژنرال هاي پيشين ارتش اين کشور و از اقليت مسيحي سوريه بود که بشار اسد او را سال پيش به سمت وزير دفاع منصوب کرد. در همين حال عصر ديروز تلويزيون دولتي سوريه از انتخاب «فهد جاسم الفريح» رئيس ستاد مشترک ارتش سوريه به عنوان وزير دفاع جديد اين کشور خبر داد. همچنين شبکه العربيه به نقل از منابع سوري گزارش داد که احتمالا "محمد شعار"، وزير کشور سوريه نيز در ميان کشته شدگان است، اما تلويزيون سوريه اين خبر را رد و اعلام کرد وي زخمي شده است. مرکز امنيت ملي سوريه در محله روضه در مرکز شهر دمشق قرار دارد و سفارت ترکيه در همسايگي آن واقع است. اين حمله زماني رخ داده است که گزارش ها حاکي از ادامه نبرد در اطراف پايتخت است. عمران الزعبي ،وزير اطلاع رساني سوريه گفت:سرويس هاي اطلاعاتي قطر ، عربستان ،ترکيه واسرائيل مسئول انفجار دمشق هستند.

شوهر خواهر بشار اسد در ميان کشته شدگان

به گزارش النشره، يک عامل انتحاري ساختمان امنيت ملي سوريه واقع در دمشق را در زمان برگزاري نشست مسئولان امنيتي و وزيران کابينه اين کشور با خودروي بمب گذاري شده خود هدف قرار داد. المنار نيز به نقل از مخالفان دولت گزارش داد که اين انفجار همزمان با نشست هفته اي هسته کنترل بحران سوريه رخ داده و در آن "آصف شوکت"، معاون ستاد مشترک ارتش سوريه که شوهر خواهر بشار اسد و رئيس سازمان اطلاعات اين کشور نيز است کشته شده و "هشام بختيار" رئيس دستگاه امنيت ملي سوريه زخمي شده  است. سايت فردا نيز به نقل از الجزيره از خبرهاي غيررسمي مبني بر کشته شدن ماهر اسد برادر بشار اسد در اين حمله تروريستي خبر داده است. پس از اين حمله تروريستي نيروهاي گارد رياست جمهوري در اطراف بيمارستان الشامي واقع در نزديکي محل انفجار مستقر شدند. هنوز آمار دقيقي از قربانيان اين حمله انتحاري منتشر نشده اما پيش بيني مي شود که در جريان اين حمله تعداد زيادي از نظاميان و غير نظاميان کشته و زخمي شده باشند.

 

ارتش آزاد سوريه مسئوليت حمله تروريستي را بر عهده گرفت

به گزارش رويترز، تاکنون 2 گروه "لواءالاسلام" است و "ارتش آزاد سوريه" مسئوليت اين انفجار را برعهده گرفته اند. گروه "لواءالاسلام" در يک پست فيس بوکي با برعهده گرفتن مسئوليت اين انفجار آن را حمله به «سلولي» خواند که از آن به عنوان «اتاق کنترل بحران» در سوريه ياد مي شود. قاسم سعدالدين، سخنگوي «ارتش آزاد سوريه»، نيز اين ارتش متشکل از جداشدگان شورشي را مسئول اين حمله انتحاري اعلام کرد و در تماسي تلفني به رويترز گفت: «اين همان آتش فشاني است که حرفش را مي زديم، ما تازه کارمان را شروع کرده ايم.» ارتش آزاد اعلام کرده که حمله انتحاري نبوده و مخالفان در چند روز گذشته با همکاري محافظان ساختمان مورد حمله، مواد منفجره را وارد ساختمان کردند و انفجار از راه دور کنترل شده است. با اين حال العربيه و سي ان ان ترک گزارش دادند که عامل انفجار انتحاري از محافظان شخصي و رسمي وزير دفاع سوريه بوده است. همچنين گزارش شده است که يکي از پادگان هاي ارتشي مشرف به مقر رياست جمهوري به آتش کشيده شده است.

 

واکنش ها به انفجار تروريستي دمشق

به گزارش نسيم صدها نفر از شهروندان با برگزاري تظاهراتي گسترده در مرکز شهر دمشق، افنجار تروريستي دمشق را محکوم کردند. صدها نفر از جوانان سوري هم با حضور در پايگاه‌هاي نظامي اين کشور، آمادگي خود براي مبارزه با گروه‌هاي مسلح مخالف دولت بشار اسد را اعلام کردند.همچنين به گزارش بي بي سي نيروهاي مسلح سوريه در بيانيه اي اعلام کردند که مصمم تر از قبل با تروريست ها مقابله خواهند کرد. در همين حال آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با اشاره به حمله به سازمان امنيت ملي سوريه، بر لزوم دستيابي به راهکاري در سازمان ملل براي حل بحران سوريه تأکيد کرد. سرگئي لاوروف نيز با بيان اين که درگيري هاي سرنوشت سازي در سوريه در جريان است افزود: مسکو تحولات سوريه را به دقت تحت نظر دارد. به گزارش مهر لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا نيز بدون محکوم کردن اين انفجارها خواستار کناره گيري بشار اسد از قدرت شد.

 

کشته شدن خبرنگار فرانسوي در سوريه به دست مخالفان سوري

يک منبع در وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که خبرنگار تلويزيون فرانسه که ماه ژانويه در سوريه کشته شده به دست مخالفان سوري به قتل رسيده  است. وي به روزنامه فيگارو گفت: «ژيل ژاکييه، خبرنگار فرانسوي که در 11 ژانويه در سوريه کشته شده بود به وسيله خمپاره گروه هاي مخالف در حمص به قتل رسيدند.» به گفته اين منبع وزارت دفاع فرانسه، اطلاعات جمع آوري شده مخالفان سوري اين خبرنگار شبکه دو فرانسه را به قتل رساندند. با اين حال فيگارو گزارش داد که وزارت خارجه و دفاع فرانسه هرگونه اظهارنظر را رد کرده اند و تنها يک منبع قضايي اعلام کرده که تحقيقات همچنان ادامه دارد. طرف هاي غربي براي حمايت از مخالفان مسلح دولت سوريه مردد هستند. آن ها معتقدند که حمايت از سلفي هاي سوريه، زمينه گسترش فعاليت القاعده را در اين منطقه گسترش مي دهد. ديلي تلگراف هم چند روز پيش گزارش داده بود که "هيچ کس در آمريکا نمي  خواهد که دست بر روي مسئله سوريه بگذارد نه در کاخ سفيد و نه در کميته خارجه کنگره..."

 

نشست شوراي امنيت درباره سوريه

همزمان با درگيري ها در سوريه، تلاش هاي ديپلماتيک درباره سوريه ادامه دارد. شب گذشته اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل بار ديگر گرد هم آمدند تا در اين باره مذاکره کنند. به گزارش بي بي سي کشورهاي غربي مي خواهند که قعطنامه اي براي فشار بيشتر بر دولت سوريه صادر شود. در اين قطعنامه ضرب الاجلي براي دولت تعيين خواهد شد، که اگر ظرف ۱۰ روز نيروهاي نظامي و سلاح هاي سنگين خود را از مناطق مسکوني خارج نکند، تحريم خواهد شد. با اين حال بعيد به نظر مي رسد که در اين نشست نيز توافقي حاصل شود. نماينده دائم چين در سازمان ملل پيش از اين نشست بر لزوم تمديد ماموريت ناظران بين المللي تاکيد کرد و گفت که سوري ها بايد خود روند سياسي را رقم بزنند. روسيه و چين تاکنون مانع از هرگونه اقدام افراطي شوراي امنيت در قبال سوريه شده اند.



به مناسبت سي و چهارمين سال درگذشت شيخ احمدکافي
خطيبي ماندگار
خراسان رضوي - مورخ پنج‌شنبه 1391/04/29 شماره انتشار 18171

غفوريان/ بااين که ۳۴ سال از هجرتش گذشته اما هنوز که هنوز است مردم با صدايش مانوس اند و دوستش دارند. بسياري از قديمي ها که پاي منبرهايش نشسته اند هنوز هم حال وهواي آن «يابن الحسن» گفتن هايش و مناجات هايش با امام زمان(عج) را به خاطر دارند، حس خوبي داشت و اخلاص نفسش او را ماندگار کرد. آري، امروز ۳۴ سال از درگذشت شيخ احمد کافي آن خطيب توانمند که بسياري ازمردم با مناجات ها و روضه هايش مانوس بودند، مي گذرد.

 

از مشهد تا نجف

حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ احمد کافي روز جمعه اول خرداد ۱۳۱۵ ش برابر با اول ربيع الاول ۱۳۵۵ ق در شهر مقدس مشهد به دنيا آمد. وي پس از پايان دروس مقدمات و ادبيات عرب، به دليل شوق و علاقه شديد به منبر، به وعظ و ارشاد مردم پرداخت.وقتي که تنها ۱۵ سال داشت، شب هاي جمعه براي صدها نفر از زائران امام رضا(ع) با شور و حال خاصي دعاي کميل مي خواند و فضايي معنوي ايجاد مي کرد. در ۱۶ سالگي براي تکميل تحصيلات علوم اسلامي به نجف اشرف عزيمت کرد و از محضر آيت ا... خويي و آيت ا... سيد اسدا... مدني و... بهره برد. از آن پس براي تبليغ به بيشتر نقاط ايران مسافرت کرد و در همه جا مورد استقبال مردم قرار گرفت. حجت الاسلام کافي سرانجام در تهران رحل اقامت گزيد و به خدمات ديني و انجام وظايف مذهبي همت گماشت. اين خطيب توانمند از مبارزه با بي دينان هراسي نداشت و تقيه نمي کرد، در سفرهاي متعددي که به مکه و مدينه داشت، بارها، سخنان مهمي ايراد و از حريم ولايت آل محمد(ص) به ويژه امام علي(ع)، در مقابل خفاشان حقيقت گريز وهابي، دفاع کرد. در حالي که بردن نام حضرت امام خميني(ره)، در دوران حکومت رژيم پهلوي جرم محسوب مي شد، او در مجامع عمومي از حضرت امام (ره) به بزرگي و عظمت ياد مي کرد. سرانجام اين محب اهل بيت(ع) چند ماه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در ۳۰ تيرماه ۱۳۵۷ در ۴۲ سالگي در سانحه اي مشکوک دار فاني را وداع گفت و به ديدار معبود شتافت.پيکراين خطيب توانا در خواجه ربيع مشهد به خاک سپرده شد.



 

با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی؛
امام جمعه جدید بجنورد منصوب شد (۱۳۹۱/۰۴/۲۹ - ۱۲:۴۷)

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام آقای حاج شیخ ابوالقاسم یعقوبی را به امامت جمعه شهر بجنورد منصوب کردند.


متن حکم به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم


جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ ابوالقاسم یعقوبی دامت توفیقاته


اکنون که جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حبیب الله مهمان نواز دامت برکاته پس از دوره ای طولانی خدمات تحسین برانگیز و ارزشمند به فرهنگ دینی مردم منطقه و ارتقاء ارزشهای انقلابی و اسلامی در آن سامان، بخاطر ضعف جسمانی مسئولیت امامت جمعه را واگذار کرده اند، جنابعالی را که به زیور علم و عمل آراسته و از سوابق قابل تقدیری در مسئولیت ها برخوردارید به امامت جمعه شهر بجنورد منصوب می کنم.


ظرفیت های بالای دینی و معنوی منطقه که همیشه موجب پرورش عالمان و شخصیت هائی در دوره های مختلف بوده است، اقتضاء میکند با توجه به استعدادها و توانمندی های موجود در آن و با تکیه بر جوانان متدین و انقلابی آن سامان، برنامه های مفید برای اعتلای هر چه بیشتر فرهنگ و معارف اسلامی و وحدت بین اقشار و گروهها تهیه شده و به اجراء درآید. مردم متدیّن و دلسوز و انقلابی بجنورد و علماء و زبدگان معارف اسلامی و سایر نخبگان و مسئولان دستگاهها و نهادها قطعاً شما را در این امر مهم یاری خواهند کرد ان شاءالله.


از خداوند متعال تأییدات الهی را برای جنابعالی و سعادت و سرانجام نیکو برای مردم آن سامان مسألت میکنم.


والسّلام علیکم و رحمه الله


سیّدعلی خامنه ای


28/تیرماه/1391



چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:, :: 13:24 ::  نويسنده : شاهین

 

قطعنامه‌ی 598

گلچينی از بيانات فرمانده كل قوا در مورد قطعنامه‌ی 598 به مناسبت سالگرد پذيرش آن منتشر شد.

كاسه‌ی شهد و شيرينی به جای كاسه‌ی زهر...
هر كسى در اين ايام، اظهارات مخالفان ما را در دنيا گوش كرده يا خوانده باشد، مى‌فهمد كه دشمنان نظام ما، چه‌طور از عزت امروز جمهورى اسلامى، از ته دل ناراحتند. پيروزى ملت ايران، به كام اينها تلخ آمد. خداى متعال، همه‌ى كارها را با حساب انجام مى‌دهد. يك روز بنده‌ى صالح خدا، آن انسان بزرگ و مخلص كه هيچ‌چيز را براى خودش نمى‌خواست و همه‌ى كارها را براى خدا مى‌كرد و همه چيز را براى او مى‌خواست، در قضيه‌ى قطعنامه گفت: كاسه‌ى زهر را نوشيدم. اين تلخى را او تحمل كرد؛ ولى خداى متعال به آن بنده‌ى صالح عوض داد و هنوز دو سال و اندى نگذشته كاسه‌ى شهد و شيرينى پيروزى را به ملتش چشاند و كامشان را شيرين كرد. آن فداكارى، اين ثمره را داشت. «اللهم ما بنا من نعمة فمنك لا اله الا انت». همه چيز متعلق به او و به اراده‌ى اوست.
سخنرانى در ديدار با گروه كثيرى از آزادگان و اقشار مختلف مردم، در اولين روز از هفته‌ى وحدت 11/07/1369

 خصوصيت ملى مردم ايران
ما در جنگ فهميديم كه ملت ما يك فرصت فوق‌العاده دارد؛ يك فرصت ملى و آن اين است كه مردم احساس مسؤوليت دارند. مردم ايران اين‌گونه‌اند. شايد همه‌ى مردم دنيا اين‌طور نباشند. بعد از قضيه‌ى قبول قطعنامه، كه دشمن فرصت طلبى مى‌كرد و مى‌خواست از موقعيت سوء استفاده كند، ناگهان شما ديديد آن‌چنان جبهه‌ها پر شد كه در طول جنگ، كمتر سابقه داشت، يا هيچ سابقه نداشت. بعد از قطعنامه، اين‌گونه شد. قطعنامه را كه قبول كرديم، عراق حمله كرد. مردم ديدند دشمن نارو مى‌زند و فرصت طلبى مى‌كند. ناگهان، همه احساس مسؤوليت كردند. نگفتند: «ديگر كار از كار گذشته است. مى‌خواستند قبول نكنند! چرا امام قبول كرد؟!» مى‌توانستند اين‌گونه بگويند؛ اما نگفتند. اين، يك خصوصيت ملى است و ما اين را در جنگ مى‌فهميم؛ كمااين‌كه در انقلاب مى‌فهميم و در ديگر قضاياى بزرگ مى‌فهميم. هيچ صحنه‌اى مثل صحنه‌ى جنگ، براى گزارش خصوصيات يك ملت و همه‌ى چيزهايى كه در گزاره‌ى تاريخى مورد نظر است، مناسب نيست.
بيانات در ديدار مسؤولان برگزاركننده «هفته‌ى دفاع مقدس» 29/06/1372
 
http://farsi.khamenei.ir/ndata/home/1388/13880424204777b9a.jpg


ادامه مطلب ...


اظهارنگراني معاون وزير خارجه از به کارگيري گازهاي شيميايي کشنده عليه مردم بحرين
خراسان - مورخ چهارشنبه 1391/04/28 شماره انتشار 18170

ايرنا- حسين امير عبداللهيان معاون عربي و آفريقايي وزير امور خارجه با بيان اين که شرايط در بحرين روز به روز بدتر مي شود، از به کارگيري گازهاي شيميايي کشنده عليه مردم مظلوم اين کشور اظهار نگراني کرد.'حسين اميرعبداللهيان' گفت: برخي کشورهاي غربي گازهاي شيميايي خفه کننده در اختيار حکومت بحرين قرار داده اند و ده ها کودک، پير و جوان اعم از شيعه و سني، در اثر شليک اين گلوله هاي شيميايي کشته و مجروح شده اند. وي افزود: حکومت بحرين با بي اعتنايي به مطالبات مشروع مردم که به روش مسالمت آميز پيگيري مي شود، به نقض فاحش و سيستماتيک حقوق بشر مبادرت مي کند.



جنگ و گريز در دمشق، ديپلماسي در مسکو
خراسان - مورخ چهارشنبه 1391/04/28 شماره انتشار 18170
نويسنده: سيدمحمداسلامي m.eslami@khorasannews.com
ديلي تلگراف: آمريکا تا پس از انتخابات رياست جمهوري به مخالفان سوري کمک نمي‌کند

روز گذشته رسانه هاي خبري از وقوع درگيري هاي مسلحانه در برخي مناطق پايتخت سوريه خبر دادند. به گزارش مهر، شبکه العربيه و الجزيره از درگيري مسلحانه در خيابان هاي بغداد و ميدان العباسيين در دمشق خبر دادند. العربيه همچنين مدعي شد که درگيري ها به ميدان سبع بحرات دمشق نيز رسيده است. راشاتودي هم به نقل از شاهدان عيني از صداي انفجار در منطقه الميدان خبر داد. العالم خبر داد شماري از افراد مسلح در منطقه الميدان دمشق تجمع کرده اند که نيروهاي امنيتي در تعقيب آن ها هستند. نيروهاي امنيتي تلاش مي کنند خانواده هايي را که افراد مسلح به عنوان سپرانساني به گروگان گرفته اند، در منطقه الميدان دمشق نجات دهند. به گزارش سانا، خبرگزاري دولتي سوريه، تعقيب بازماندگان يک گروه تروريستي مسلح که در نهر عيشه دمشق تمرکز کرده بودند، نيز ادامه دارد. درگيري با شورشي ها و گروه هاي مسلح مخالف دولت به جز دمشق، در برخي شهرهاي ديگر سوريه نيز روي داده است. سانا، خبرگزاري دولتي سوريه، گزارش داد که نيروهاي ارتش خسارت ها و تلفات سنگيني به تروريست ها در حمص، ديرالزور، ادلب و حلب وارد کردند. سانا همچنين اعلام کرد نيروهاي مسئول حفاظت از منطقه السفيره در حلب حمله اعضاي يک گروه مسلح تروريستي را دفع و خسارت هاي سنگيني به آن ها وارد کردند. تلويزيون قزاقستان نيز از به آتش کشيده شدن تنها ساختمان ديپلماتيک سوريه در اين کشور خبر داد.

سفر عنان و اردوغان به مسکو

هم زمان با تعقيب و گريزها در سوريه، تلاش هاي ديپلماتيک ادامه دارد و در مسکو متمرکز شده است. به گزارش الجزيره، کوفي عنان، فرستاده سازمان ملل، با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، ديدار و درباره تحولات سوريه بحث و گفت‌وگو کرد. دفتر اطلاع‌رساني کاخ رياست جمهوري روسيه (کرملين) اعلام کرد: «ديدار ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه با کوفي عنان بيانگر حمايت روسيه از طرح صلحي است که عنان براي حل بحران سوريه ارائه داده و شوراي امنيت آن را تصويب کرده است.» شبکه روسيا اليوم نيز به نقل از يک مسئول آگاه روسي اعلام کرد که گفت‌وگو درباره سرنوشت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در چارچوب گفت‌وگوهاي لاوروف و کوفي عنان قرار ندارد. همچنين اين منبع مسئول تاکيد کرد که دولت روسيه به کوفي عنان پيشنهاد داده است که ديداري را با گروه تماس سوريه در سطح مسئولان بلندپايه در مسکو، پايتخت اين کشور برگزار کند. ايسنا نيز به نقل از خبرگزاري آناتولي ترکيه خبر داد که اردوغان، نخست وزير ترکيه، نيز امروز وارد مسکو مي شود. بلنت ارينچ، سخنگوي رسمي دولت ترکي، با اعلام اين خبر مدعي شد که مقامات روسيه به دليل تحولات جاري در منطقه و حوادث جاري در سوريه چيزي نمانده که حمايت خود را از نظام حاکم در سوريه بردارند. اين درحالي است که لاوروف پيش از رسيدن عنان به مسکو با انتقاد شديد از کشورهاي غربي اعلام کرد که غربي‌ها انگيزه واقعي براي پايان دادن به اوضاع جاري در سوريه ندارند و درخواست براي کناره‌گيري بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه غير قابل قبول است.

 

تا پايان انتخابات رياست جمهوري آمريکا، از کمک واشنگتن به مخالفان سوري خبري نيست

درحالي که روسيه حاضر نيست با تندروي ها عليه سوريه همراهي کند، روزنامه ديلي تلگراف نيز گزارش داد که "به رغم افزايش عصبانيت شورشيان سوريه از منفعل بودن آمريکا"،کاخ سفيد تمامي درخواست‌‌ها براي حمايت اطلاعاتي و ارسال تسليحات سنگين به مخالفان را رد کرده است. يک لابيگر براي گروه مخالف سوريه در واشنگتن به ديلي تلگراف گفت: «تا پس از مراسم تحليف رياست جمهوري در ژانويه 2013 ما شاهد هيچ گونه دخالت آمريکا نخواهيم بود.» به گفته او اين پيام را ديگران مانند ترک‌ها و قطري‌ها هم بايد بشنوند. هفته گذشته تام دانيلون، مشاور امنيت ملي کاخ سفيد نيز به لندن رفت و پيام اوباما را براي دخالت نکردن در سوريه به متحدان اين کشور رساند. منابع آگاه در واشنگتن گفتند: «دانيلون اين مسئله را روشن کرده که هيچ فضايي براي افزايش دخالت آمريکا در سوريه وجود ندارد.» يک گروه لابيگر ديگر به ديلي تلگراف گفت: «هيچ کس در آمريکا نمي‌‌خواهد که دست بر روي مسئله سوريه بگذارد نه در کاخ سفيد و نه در کميته امور خارجه کنگره و روشن است که ما بايد مدت زمان بيشتري بازي در سوريه را ادامه دهيم.» با اين حال وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد، واشنگتن مبلغ 64 ميليون دلار را براي کمک به "پناهندگان سوريه" اختصاص مي‌دهد.

14 مجروح در حمله پليس ترکيه به آوارگان سوري

اعتراض 500آواره سوري به نداشتن آب آشاميدني در يکي از اردوگاه هاي کليس، موجب درگيري پليس و آوارگان و مجروح شدن14 نفر شد. به گزارش کردپرس به نقل از پايگاه خبري 7، در يکي از اردوگاه هاي آوارگان سوري در استان کليس و در مرز اونجو پنار، 500نفر از آوارگان به خاطر نداشتن آب آشاميدني کافي به مسئولان اعتراض کردند و عليه ترکيه شعار دادند. در نتيجه حمله به آوارگان با باتوم و گاز اشک آور، 10 نفر از آوارگان مسموم و مجروح شدند و در واکنش جوانان اين اردوگاه نيز 4 نفر از نيروهاي پليس و ژاندارمري به ضرب چماق و چاقو مجروح و روانه بيمارستان شدند.



ديدگاه هاي متفاوت کارشناسان درباره زمان پيگيري غرامت جنگ تحميلي
خراسان - مورخ چهارشنبه 1391/04/28 شماره انتشار 18170
نويسنده: فائقه انوار political@khorasannews.com

آيا اکنون زمان مناسبي براي پيگيري غرامت جنگ تحميلي از عراق است؟ اين سوالي است که در بدو امر شايد پاسخ آن بديهي و مشخص به نظر آيد و همگان بر پيگيري اين مسئله تاکيد داشته باشند اما برخي کارشناسان با اشاره به اوضاع داخلي عراق و شرايط بين المللي که ايران با آن مواجه است ديدگاه متفاوتي دارند آن چه در پي مي آيد نظرات متفاوت کارشناسان در اين باره است.

قنبري: اين تفکر غيرديپلماتيک است

داريوش قنبري استاد دانشگاه و نماينده ايلام در مجلس هشتم در اين باره که برخي معتقدند اخذ غرامت جنگ از عراق در شرايط فعلي در روابط دو کشور تاثير خواهد داشت به خراسان گفت: اصل اين تفکر غيرديپلماتيک است هم اکنون ژاپن و آمريکا روابط خوبي دارند اما شاهد هستيم هر از گاهي ژاپن از آمريکا بابت خسارتي که در جنگ جهاني دوم متحمل شده است غرامت دريافت مي کند يا کويت و عراق که در زماني دو کشور متخاصم بودند علي رغم اين که عراق به کويت غرامت مي پردازد روابط خوبي دارند يعني کويت از غرامت خود چشم پوشي نکرده است و اين موضوع موجب تيرگي روابط دو کشور نشده است. بنابراين مي توانيم با عراق روابط حسنه داشته باشيم اما حق و حقوق ملت خود را پي گيري کنيم اين دو به نظر با هم منافاتي ندارند. وي افزود: در مجموع کشورها داراي يک شخصيت بين المللي هستند و يک شخصيت حقوقي دارند و نهايتا به اعتبار اين شخصيت حقوقي و بين المللي داراي مسئوليت بين المللي هستند و اين مسئوليت بين المللي به هنگام تغيير رژيم از بين نمي  رود. با توجه به اين که سازمان ملل عراق را آغازگر جنگ معرفي کرد و اين آغازگر بودن جنگ مسئوليت هايي را ازجمله بحث پرداخت خسارت به ايران متوجه عراق مي کند نهايتا عراق بايستي خسارت جنگ هشت ساله را به کشورمان بپردازد.

 

ما از مشکلات فراوان عراقي ها مطلع هستيم اما...

اين نماينده سابق مجلس افزود: ما از مشکلات فراوان عراقي ها مطلع هستيم و مي توانيم بحث خسارت را به گونه اي تعقيب کنيم که مثلا در چند سال پرداخت خسارت به تعويق بيفتد منتهي موعد و تاريخي مشخص شود که در آينده که اوضاع عراق بهتر شد بغداد به تکليف خود در قبال ايران عمل کند.

 

عراق تا ۵ سال آينده ۱۲ ميليون بشکه نفت توليد خواهد کرد

اين استاد دانشگاه تصريح کرد: براساس اطلاعاتي که در دست دارم عراقي ها تصميم دارند براساس برنامه ۳ ساله توليد نفت خود را به ۸ ميليون بشکه در روز برسانند و در يک برنامه ۵ ساله که يک سال از آن گذشته توليد نفت شان را به ۱۲ ميليون بشکه نفت خواهند رساند يعني از عربستان سعودي جلو خواهند زد بنابراين عراق کشور فقيري نيست که توانايي پرداخت خسارت ايران را حداقل در آينده نداشته باشد.

وضعيت اقتصادي عراق در آينده نه چندان دور بسيار بهتر از خيلي از کشورهاي همسايه خواهد شد. بنابراين از هم اکنون بايد به فکر باشيم بحث خسارت را با عراقي ها به سرانجام برسانيم و آن را به آينده موکول نکنيم چرا که به نظر من ممکن است در آينده اين موضوع به بحران بين دو کشور تبديل شود.

 

سکوت فعلي درباره غرامت جنگ در آينده باعث تنش خواهد شد

وي معتقد است: برخورد فعلي ايران با اين موضوع نوعي سکوت است و اين سکوت در آينده ظرفيت ايجاد تنش هاي جدي بين دو کشور را دارا مي باشد بنابراين نبايد دستگاه ديپلماسي با اين مسئله با سکوت برخورد کند و عراقي ها بايد متوجه باشند که در قبال جنگ تحميلي به ايران مسئوليت دارند و اين که صلح پايدار با ايران يکي از شروطش روشن شدن تکليف اين موضوع است.

وي در پاسخ به اين سوال که دلايل وزارت خارجه در اين باره چيست گفت: دستگاه ديپلماسي معتقد است چون روابط بين ايران و عراق حسنه است نبايد با طرح اين موضوع اين روابط را خدشه دار کرد. در صورتي که با وجود اين روابط هم مي توانيم حقوق ملت را پي گيري کنيم. نکته مهم اين است که عراق نيز مانند ايران از اين ارتباط سود مي برد.

 

زارعي: در گام اول ايران بايد براي کامل کردن قطعنامه ۵۹۸ به سازمان ملل مراجعه کند

سعدا... زارعي کارشناس مسائل بين الملل در گفت وگو با خراسان در پاسخ به اين سوال که به نظر شما چه زماني براي پيگيري غرامت جنگ تحميلي مناسب است؟ اظهار داشت: پي گيري خسارت هاي جنگ بخشي از حقوق مسلم ملت ايران است که بايستي مسئولان با جديت اين مسئله را پي گيري کنند. اين پي گيري بايد در دو سطح انجام بگيرد. يک جنبه پيگيري تشکيل کميته اي براي مشخص کردن ابعاد مسئوليت عراق در قبال جنگ است که بايستي با درخواست و پي گيري ايران در سازمان ملل دنبال شود و جزئيات قطعنامه ۵۹۸ که هنوز به تصويب نرسيده و ابعاد آن مشخص نشده و راهکارهاي اجرايي يک قطعنامه و ضمانت هاي اجرايي آن بايستي توسط سازمان ملل مشخص شود. وي در پاسخ به اين سوال که چرا اين اتفاق نيفتاده است گفت: هر قطعنامه اي نياز به يکسري توافقنامه ها و تعيين چارچوب هايي مشخص دارد که بايستي در مرجع صادرکننده اين جزئيات تدوين شود و به تصويب برسد که در اين زمينه به نظر مي رسد گام اساسي برداشته نشده است. بنابراين اين موضوع بايد توسط نمايندگي ايران در سازمان ملل و با تشکيل کميته ويژه دنبال شود.

 

گام دوم مذاکرات دوجانبه بين دولت عراق و ايران است

زارعي گفت: قدم دوم اين است که مذاکرات دوجانبه بين دولت عراق و ايران براي اجرايي کردن بندهاي قطعنامه و عمل عراق به مسئوليت هايي که در قبال جنگ دارد دنبال شود.

 

اخذ غرامت از عراق بايد با توجه به واقعيت هاي اقتصادي عراق دنبال شود

خوشبختانه با توجه به اين که مناسبات خوبي بين ايران و عراق وجود دارد و دولت عراق نسبت به اصل اين که رژيم سابق عراق مسئول آغاز جنگ و در نتيجه مسئول خسارات وارده به کشور ايران و عراق است موضع منفي ندارد اين مسئله امکان مي دهد که گفت وگوهاي ايران و عراق به سرعت از موارد کلي به سمت جزئيات سوق پيدا کند. زارعي در عين حال معتقد است: با توجه به اين که خسارت هاي جنگ بسيار سنگين است اين موضوع طلب مي کند اخذ خسارات از عراق از فرآيند زماني مشخصي صورت بگيرد يعني به گونه اي باشد که اقتصاد عراق توانايي کشيدن بار پرداخت غرامت را داشته باشد اين مسئله بايستي در فضاي مشارکت جويانه دو کشور تعيين شود و اولين گام هم اين است که کميسيوني بين دو کشور تشکيل شود و اين کميسيون ميزان خسارت هاي وارده بر ايران را مورد بررسي و تصويب قرار بدهد چون درباره عدد خسارت اختلافاتي وجود دارد. اين کارشناس درباره تاخير در اجراي قطعنامه ۵۹۸ گفت: تا زماني که رژيم صدام بر عراق حاکم بود امکان پي گيري اين مسئله وجود نداشت چرا که از يک سو شوراي امنيت موافق نبود که ايران با دريافت خسارت به موقعيت اقتصادي مطلوب برسد. از طرف ديگر رژيم عراق علي رغم اين که مسئول آغاز جنگ بود از پذيرش آن طفره مي رفت و زير بار نظر آقاي خاوير پرز دکوئيار دبيرکل وقت سازمان ملل نمي رفت.

اما در حال حاضر فضا تغيير کرده و به گونه اي است که در سطح بين المللي ايران مي تواند از طريق تشکيل کميته و با کمک روسيه، چين و برخي کشورها اين مسئله را از ابعاد حقوقي و تعيين جزئيات پي گيري کند. وي تاکيد کرد: در داخل عراق هم امروز دولت عراق ازجمله رئيس جمهور آقاي طالباني و نخست وزير آقاي مالکي نسبت به اين که اين جنگ از سوي عراق آغاز شده اذعان دارند. ضمن اين که دولت عراق هم ازمرحله عدم ثبات عبور کرده و در حال حاضر ما شاهد استقرار دولت پايدار در بغداد هستيم. اين شرايط مناسب امروز شکل گرفته است بنابراين ايران بايستي با جديت وارد اين موضوع شده و مطالبات ايران را پي گيري کند.

 

وزارت خارجه براي پيگيري موضوع دچار ترديد نيست

وي در پاسخ به اين سوال که با اين شرايط آيا اين عزم در دستگاه ديپلماسي وجود دارد يا خير؟ گفت: دستگاه ديپلماسي براي تامين حقوق ملي ايجاد مي شود بنابراين پيگيري اين مسئله جزو طبيعي ترين وظايف دستگاه ديپلماسي است به نظر نمي آيد که وزارت خارجه در اين باره دچار ترديد باشد.

 

حميديان: اکنون زمان مناسبي براي پيگيري غرامت جنگ نيست

اما دکتر حسين حميديان استاد دانشگاه نظر متفاوتي دارد وي معتقد است: هم اکنون به ۲ دليل عمده پيگيري غرامت جنگ تحميلي در نتيجه نهايي به سود ايران نخواهد بود اول اين که در داخل عراق اوضاع دولت مالکي به عنوان متحد استراتژيک ايران چندان مناسب نيست و ائتلافي از گروه ها و احزاب سياسي و قوميتي در اين کشور در پي استيضاح و راي عدم اعتماد به وي در پارلمان هستند در اين شرايط پيگيري مسئله غرامت جنگ تحميلي، با توجه به اين که در افکار عمومي عراق چندان پيگيري اين مسئله ازسوي ايران استقبال نمي شود مي تواند به دستاويزي قوي براي کوبيدن مالکي توسط اين گروه هاي سياسي و همراه کردن افکار عمومي با خود تبديل شود از منظر بين المللي نيز با توجه به تحريم هاي سخت نفتي و مالي آمريکا و اروپا عليه ايران، عراق مي تواند يک مفر بسيار مناسب براي ايران به ويژه در زمينه فروش نفت خود باشد. همچنين در حالي که آمريکا هرچه بيشتر تلاش مي کند تا ايران را در منطقه و جهان منزوي کند هرگونه تنش در روابط دو کشور درراستاي اين هدف مي باشد. ضمن اين که موضوع سوريه نيز بسيار حياتي است و هرگونه تغيير در سوريه به طور جدي منافع ايران را تحت تاثير قرار مي دهد لذا همگرايي با عراق در اين زمينه نيز بسيار حائز اهميت است. وي تاکيد کرد: در نهايت به نظر بنده زمان فعلي وقت مناسبي براي پيگيري غرامت جنگ تحميلي نيست.

 

قنادباشي: روابط با عراق خيلي مهم است و بايد با تمام جوانب موضوع غرامت پيگيري شود

جعفر قنادباشي کارشناس مسائل بين الملل در گفت وگو با خراسان با بيان اين که عراق در حال حاضر در شرايط خوبي قرار گرفته و روز به روز به سمت ثبات و امنيت بيشتر حرکت مي کند اظهار داشت: با اين شرايط موافق دريافت غرامت از عراق هستيم به خصوص اين که مي تواند رويه خوبي باشد که همه کشور استفاده کنند. وي افزود: واقعيت اين است که حرکت در اين مسير نياز به محاسبه دقيق دارد و بدانيم که چه چيزي را فداي چه چيز ديگري کنيم.

در حال حاضر عراق هم از ثبات بيشتر برخوردار شده و هم داراي توانايي بيشتري شده است بنابراين موضوع غرامت را نه از چارچوب منافع خودمان بلکه به عنوان اجراي يک قانون بين المللي، قانوني که خود عراقي ها در آينده اگر مورد تجاوز رژيمي قرار گرفتند بتوانند از اين قانون استفاده کنند.

چرا که در سطح بين المللي مسئله بسيار مهم رويه است، رويه ها مي تواند به يک نوع اصل قانوني تبديل شوند و حتي مجامع حقوقي و قضايي در امور بين المللي زماني که درباره يک موضوع تصميم گيري مي کنند از رويه يه عنوان يک محور و رکن اساسي تصميم گيري بهره مي برند. قنادباشي اضافه کرد: از طرف ديگر روابط با عراق بسيار مهم است و اگر چنانچه به آن خدشه اي وارد شود دشمنان از آن سوءاستفاده خواهند کرد بنابراين به همين دليل موضوع اخذ غرامت از عراق با تمام توجه به همه جوانب و حساسيت ها مطرح شود.

 

اخذ غرامت کويت از عراق نشان دهنده برخوردهاي دوگانه است

وي در پاسخ به اين سوال که بان کي مون اعلام کرده که تا هم اکنون ۳۶ميليارد دلار غرامت اشغال ۷ماهه کويت توسط عراق پرداخت شده است به نظر شما چرا موضوع اخذ غرامت ايران از عراق به جايي نرسيده است گفت: متاسفانه يکي از نشانه هاي حاکم نبودن نظام عادلانه بر روند تحولات حقوقي جهاني همين مسئله است.

چون زماني که کويت از پشتوانه استعماري برخوردار و قدرت هاي بزرگ در مجامع بين المللي نفوذ دارند اين مسئله رخ مي دهد. اما در مقابل ايران چون به دليل جوسازي هاي مغرضانه حمايت هاي جهاني ندارد مظلوم واقع شده است . اين مسئله البته فقط مربوط به کشور ما نيست و در بسياري از موارد برخورد دوگانه وجود دارد.

 

ايران تلاش هاي بسياري کرده است تا شيعيان عراق روي پاي خود بايستند

وي افزود: کوشش ها و تلاش هاي ايران براي اين که شيعيان عراق روي پاي خود بايستند براي همه روشن است حتي تسهيل سفر مردم به عتبات عاليات به نوعي در راستاي کمک به عراق صورت مي گيرد. البته بخش ديگر اين موضوع به اين مسئله بازمي گردد که درباره آغازکننده جنگ غربي ها ايجاد ترديد کرده اند. با اين که براي همه مسلم بود که آغازکننده جنگ صدام بود. قنادباشي در ادامه به موضوع پرداخت غرامت عراق به کويت اشاره کرد و گفت: جنگ عراق با کويت جنگ دوطرفه نبود. عراق کويت را به عنوان استان نوزدهم خودش معرفي کرد و بلافاصله آن را به اشغال خود درآورد و حدود ۷۰۰چاه نفت را به آتش کشيد. اما در جنگ با جمهوري اسلامي ايران اين گونه نبود به اين ترتيب نوع جنگ هم مهم است.

اين کارشناس تاکيد کرد: البته تعدادي از هواپيماهاي مسافربري عراق را که صدام در جنگ اول نفت براي نگهداري به ايران فرستاد پس از جنگ ايران به عنوان غرامت از بازگرداندن آنها به عراق خودداري کرد.

 

بايد بدون خدشه به روابط با عراق موضوع غرامت را پيگيري کنيم

وي در پاسخ به اين سوال که ارزيابي شما از اقدامات وزارت خارجه در اين ارتباط چه مي باشد گفت: دستگاه ديپلماسي ما در اين زمينه و در بسياري از موارد ديگر بايد تلاش هاي بيشتري داشته باشد. ايران به طرح هايي نياز دارد که بدون اين که به روابطمان با عراق خدشه وارد شود تا دشمنان از آن سوء استفاده کنند غرامت را دريافت کنيم. وي معتقد است: دستگاه ديپلماسي در اين زمينه کند عمل کرده است درحالي که مي تواند بدون اين که فشاري بر عراق وارد کند و روابط مان را تحت تاثير قرار بدهد اين مسئله را پيگيري کند لذا بايد اين ضعف جبران شود.

 

مطهرنيا: به راه حل بينابيني معتقدم

دکتر مهدي مطهرنيا استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بين الملل با بيان اين که در اين باره به راه حل بينابيني معتقدم به خراسان گفت: اما اين نکته به اين معنا نيست که ما از حق خود بگذريم. حق را بايد گرفت و از پيامدهاي آن نهراسيد اگرچه بايد ابعاد آن را به صورت عقلاني و در چارچوب خرد سياسي مورد عنايت قرار داد.

ايران بايد حق خود را بگيرد ولي مي تواند با توجه به نيازهاي خود از منظر منطق سياسي از حق خود پس از آن که نشان داد توانايي اين اقدام را دارد در چارچوب آن چه که در ادبيات ديني و اخلاقي گذشت و احسان ناميده مي شود با ملت عراق وارد معامله شود. از اين رو من به سياست بينابين و معتدل معتقدم به هر صورت حق ملت ايران است که به منافع ملي خود دست پيدا کند و غرامت هاي ناشي از يک جنگ خانمان برانداز را بگيرد. وي در اين باره که عراق به کويت ۳۶ميليارد دلار غرامت پرداخته تاکيد کرد: ايران پس از پيروزي دولت ملي عراق اين دولت را به رسميت شناخت و با همگرايي که نوري المالکي نخست وزير عراق با جمهوري اسلامي ايران داشت در فضاي سياسي تلاش کرد تا خود را در معرض آزمايش اخلاقي در حوزه سياست قرار بدهد و با کوتاه آمدن از گرفتن غرامت از دولت تازه تاسيس ملي در عراق با گرايش هاي سياسي قابل قبول نسبت به تهران به گونه اي ظريف اين برداشت را انتقال داد که ايران خواهان گرفتن غرامت نيست اگرچه به صورت رسمي اين موضوع اعلام نشد و اين مسئله به افکار عمومي و نخبگان انتقال داده شد. اين استاد دانشگاه تاکيد کرد با توجه به قرارگرفتن ايران در وضعيتي که در آن کشورهاي فرامنطقه اي - فرادستي به همراهي کشورهاي منطقه اي تابع قدرت فرامنطقه اي ايران را در يک تحريم چند لايه قرار دادند ايران هم به نزديکي به عراق در بين کشورهاي منطقه توجه کرد در چنين فضايي دنبال کردن گرفتن غرامت جنگي از عراق ممکن است با چالش جدي مواجه شود.



واکنش سخنگوي وزارت خارجه به شليک ناو آمريکايي به قايق ماهيگيري اماراتي در خليج فارس
خراسان - مورخ چهارشنبه 1391/04/28 شماره انتشار 18170
نويسنده: دانش‌پور political@khorasannews.com

رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ درباره هدف قرار گرفتن يک قايق اماراتي توسط ناو آمريکايي در خليج فارس تاکيد کرد:نيروهاي خارجي در خليج فارس از انجام اقدامات تحريک کننده خوداري کنند. رامين مهمانپرست روز گذشته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در مورد دستور کار ايران در مذاکرات آينده معاونين و مسئولان مذاکره کننده ايران و 1+5 اظهار داشت: طبق توافقي که در مسکو صورت گرفت قرار بر اين بود که مذاکرات کارشناسان فني دو طرف در استانبول دنبال شود.وي ادامه داد:بر اين اساس در ديدار معاونين تيم مذاکره کننده ابعاد سياسي مذاکرات ارزيابي مي شود و چنانچه جمع بندي مذاکرات سوم مرداد مثبت باشد و بتواند دستور کاري براي ادامه مذاکرات داشته باشد نسبت به تعيين زمان و مکان مذاکرات بعدي تصميم گرفته مي شود. وي ادامه داد: پس از آن تماس تلفني بين آقاي جليلي و خانم اشتون انجام خواهد شد و در تماس تلفني جزييات را با يکديگر مطرح مي‌کنند. هدف قرار گرفتن يک قايق‌ اماراتي توسط ناو آمريکايي در خليج فارس و اين که برخي اين قايق را اماراتي و برخي آن را ايراني دانسته اند سؤال خبرنگار بلومبرگ از مهمانپرست بود که وي در پاسخ امنيت خليج فارس را جزو اولويت‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران دانست و افزود: همه توانايي کشور براي برقراري امنيت در منطقه و همچنين امنيت و ثبات در خليج فارس به کار برده شده است. نشانه هاي اين که معتقديم حضور نيروهاي خارجي در منطقه عامل بي ثباتي است را مي توان در اين نوع اقدامات ديد.ما توصيه مي کنيم اقدام تحريک کننده انجام نشود و فعاليت هايي که ثبات منطقه را به هم مي زند دنبال نکنند. وي خاطرنشان کرد: وقتي صحنه را به سمت درگيري پيش مي ‌برند که امنيت برخي کشورها در زمينه عرضه انرژي دچار تهديد شود، بايد تبعات تصميمات اشتباه خود را بپذيرند.ما هشدار داده‌ايم و توصيه مي‌کنيم مداخلات خارجي از منطقه قطع شود و مقامات سياسي کشورهاي فرامنطقه‌اي رويکردي را دنبال نکنند که به ناامني در منطقه ما منجر شود.

اظهارات رئيس MI 6 را به صورت جدي بررسي مي کنيم

مهمانپرست درباره ادعاي رييس سرويس اطلاعات خارجي انگليس (MI6) مبني بر اين که ماموران انگليس چهار سال پيش موفق شده اند در دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي وقفه ايجاد کنند گفت:اين گونه اظهارت که پيرامون فعاليت هاي هسته اي ايران صورت مي گيرد به صورت جدي بررسي مي شود و چنان چه مشخص شود اين اظهارات مستند است نشان دهنده دخالت انگليس در مسائل داخلي ما و ايجاد فتنه انگيزي در منافع ملي ماست که از مسير حقوقي خود دنبال مي شود.

 

سازمان هاي بين المللي اتفاقات ميانمار را بررسي کنند

سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان همچنين بررسي نسل کشي مسلمانان در ميانمار توسط سازمان هاي حقوق بشري را مورد تاکيد قرار داد و گفت: اقدامات ناخوشايندي در ميانمار رخ داده است و درگيري هاي قومي- مذهبي در اين کشور منجر به کشته شدن برخي مسلمانان شده است. وي خاطر نشان کرد:وزارت خارجه توصيه جدي دارد که دولت ميانمار به حقوق اقليت ها توجه کند چرا که جامعه مسلمانان در ميانمار غير قابل انکار هستند و بايد از حقوق خود برخوردار شوند.مهمانپرست خاطرنشان کرد:سازمان هاي بين المللي از جمله سازمان هاي حقوق بشري و نيز سازمان همکاري اسلامي بايد اتفاقات ميانمار را بررسي کرده و اقدامي جدي براي توقف اقدامات صورت گرفته در اين کشور داشته باشند.

 

مقامات عربستان صداي مردم را بشنوند

مهمانپرست در پاسخ به سئوال ديگري در رابطه با افزايش فشارها بر شيعيان در عربستان گفت: بيداري اسلامي يک فضاي جديدي ايجاد کرده است و توصيه ما به کشورها اين است به جاي سرکوب، خواسته هاي مشروع و صداي مردم را بشنوند و هر نوع اقدام غير مسالمت آميز بحران پيچيده تري ايجاد خواهد کرد. مهمانپرست گفت: اميدواريم مقامات عربستان ضمن شنيدن صداي بخشي از مردم خواسته آنان را دنبال کنند چرا که سرکوب و دستگيري مشکلات را پيچيده تر مي کند کما اينکه در بحرين نيز ما شاهديم متاسفانه مداخلات عربستان ادامه دارد. وي همچنين خبر داد که مقام هاي عربستاني براي صدور ويزاي سفر هيئت ايراني به رياض به منظور بررسي موضوع اعدام چند تبعه کشورمان موافقت نکرده است.

طرح تبديل سوخت کشتي هاي ايراني به سوخت هسته اي در کميسيون صنايع مجلس بررسي مي شود

فائقي - عضو کميسيون صنايع و معادن گفت: طرح تبديل سوخت فسيلي کشتي ها و نفت کش هاي ايراني به سوخت هسته اي و يا سوخت نوين در اين کميسيون بررسي خواهد شد. ا...وردي دهقاني، نماينده ورزقان در مجلس در گفت وگو با خراسان، با اعلام اين خبر افزود:اين طرح براي مقابله با تحريم هاي مغرضانه غرب عليه جمهوري اسلامي ايران در کميسيون صنايع تدوين شده است. چرا که بر اساس اين تحريم ها کشتي ها و نفت کش هاي ايراني در مسيرهاي طولاني نمي توانند سوخت گيري کنند. وي افزود: بنابراين براي اين که ناوگان دريايي ايران بتواند مسافت هاي طولاني را بدون سوخت گيري در کشورهاي بيگانه طي کنند، لازم است که در سوخت ناوگان دريايي ايران تغييراتي ايجاد شود و سوخت فسيلي به سوخت هاي نوين از جمله سوخت هسته اي تبديل شود. دهقاني با بيان اين که در اين طرح مشخصات فني توسط کارشناسان تدوين شده است، تاکيد کرد: دولت بايد براي تامين سوخت کشتي ها غني سازي اورانيوم را تا هر اندازه که نياز است انجام دهد که ميزان و درصد غني سازي متناسب با ظرفيت و مشخصات کشتي ها تعيين مي شود. وي افزود: اين طرح هفته آينده در کميسيون بررسي مي شود و در صورت تصويب نهايي دولت مکلف است اقدامات لازم براي تبديل شدن سوخت فسيلي ناوگان دريايي به سوخت هاي نوين را انجام دهد.



جانشین فرمانده کل سپاه

ناو های آمریکا آهن پاره ای بیش نیست

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: پاسداران انقلاب اسلامی از بزرگی ناوهای هواپیمابر آمریکا و دشمنان فرامنطقه‌ای هرگز ترسی به دل راه نداده و این تجهیزات در نگاه آنان، آهن‌پاره‌ای بیش نیست.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آئین اختتامیه همایش فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی سپاه که در مشهد برگزار شد با اشاره به هویت، نقش و جایگاه سپاه، این نهاد انقلابی را یک حقیقت و ماهیت اصیل دانست و اظهار داشت: پاسداران انقلاب اسلامی از بزرگی ناوهای هواپیمابر و غرش موشک‌های آمریکا و دشمنان فرامنطقه‌ای هرگز ترسی به دل راه نداده و این تجهیزات در نگاه آنان آهن‌پاره‌ای بیش نیست.
سردار سلامی تشکیل سپاه و بسیج را معجزه ذهنی امام خمینی (ره) دانست و تصریح کرد: سپاه و بسیج پژواک نور حق و الهامی الهی در اندیشه امام (ره) بود که با تشکیل آن نسخه راه‌های غلبه کفار بر مسلمین پیچیده شد.
وی با بیان اینکه امام (ره) حقیقت قدرت را می‌شناخت گفت: هنر امام(ره) این بود که تعادل ساخته دنیای استکبار را به هم ریخت و تاکنون نیز این تعادل برقرار نشده است.
جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: شاید در هزاره اخیر تنها کسی که از هیبت امپراتوری‌ها نترسید و به آنها حمله کرد و قدرت جدیدی به نام جهان اسلام را احیا کرد امام خمینی (ره) بود.
سردار سلامی اظهار داشت: امام خمینی به اسلام و ولایت عمق بخشید تا ساختار نظام دفاعی اسلام شکلی نو یافته و در برابر کفار ایمن باشد و این مسیر توسط رهبر معظم انقلاب با دقت برنامه ریزی، نظم و انسجام یافت و با همان روح الهی متجلی شد.
وی افزود : شجاعت، خردورزی و حکمت بی نظیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) توانست این مسیر را هموار ساخته و امروز جهان اسلام شکل بگیرد.
جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه نظام موازنه قوای جهانی امروز دچار تغییر شده گفت: تا قبل از این مسلمانان در گورستان جهالت مدرن دفن شده بودند اما انقلاب اسلامی آنها را احیا کرد و امروز مسلمانان به یک قدرت جهانی تبدیل شدند.
سردار سلامی تصریح کرد: جایگاه انقلاب اسلامی در دنیای امروز به اندازه‌ای ارتقاء یافته و مستحکم شده است که آمریکا ، اروپا و رژیم صهیونیستی در خیابان‌های تهران به دنبال فرهیختگان ،اساتید دانشگاه و دانشجویان نخبه می‌گردند تا آنها را ترور کرده که مبادا این افراد منافعشان را به خطر بیندازند.
وی با تاکید براینکه ما در حال ساختن یک تمدن جدید هستیم خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی هر روز سنگرهای جدیدی را فتح می کند و در مقابل استکبار جهانی روز به روز با یک تشییع جنازه سیاسی مواجه می‌شود.
جانشن فرمانده کل سپاه اذعان داشت: فرقی نمی کند که 1400 سال پیش برای دفاع از اسلام و دین خدا شمشیر بزنیم یا اینکه امروز برای دفاع از اسلام موشک بزنیم، این نبرد ادامه خواهد یافت به این دلیل که به ماهیت متضاد سرشت حق و باطل مربوط می‌شود و دشمنان دست از سر ما برنمی‌دارند مگر اینکه دست از دینمان برداریم.

سردار سلامی در ادامه اظهار داشت: اینکه ما عصر امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) را درک می‌کنیم و از این چشمه‌سار معنویت بهره‌مند می‌شویم و از وی دستور می‌گیریم افتخاری بسیار بزرگ است.

وی با بیان اینکه جنگ ما به نقطه سرنوشت‌ساز و حساسی رسیده است گفت: نبرد ما با دشمنان در تمامی ابعاد مقیاسی جهانی یافته و این بی‌‌سابقه است که کشوری به تنهایی با تمامی ابرقدرت‌های عالم جنگیده دوام بیاورد و به لنگرگاه امنیت عالم تبدیل شود.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه متحد متعهدی نداریم اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران به تنهایی در مقابل دنیای استکبار ایستاد و مقاومت کرد تا برای جهان اسلام الگو شود.

وی افزود: همه قدرت‌های عالم با وجود اختلافات فاحشی که در بسیاری موارد با یکدیگر دارند در موضوع مقابله با انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی با یکدیگر اتفاق نظر دارند.

سردار سلامی اذعان داشت: ترکیب تیم‌های مذاکره کننده 1+5 در برابر ایران آرایش قدرت جهانی را به نمایش می‌گذارد و تیم مسلمان متکی بر خدا انفعال کشورهای اروپایی را برانگیخته تا جایی که آنان حرفی برای گفتن و عملی برای انجام ندارند.

حرکت نیروی دریایی سپاه در چند ده متری ناو آمریکایی

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اقتدار نیروی دریایی سپاه خطاب به فرماندهان این نیرو گفت: شما تنها کسانی هستید که با نشان دادن قدرت و عزم و ارداه راسخ در چند ده متری ناوهای آمریکایی حرکت کرده، پرچم اسلام را برافراشته و آنها را نهیب می‌زنید، آنها به این اقتدار و هیبت احترام می‌گذارند.

وی با اشاره به تحریم‌های ایجاد شده در عرصه اقتصادی ایران اظهار داشت: مقیاس جنگ اقتصادی ما جهانی است و هیچ کشوری را در طول تاریخ نمی‌توان یافت که در محاصره اقتصادی همه دنیا قرار گیرد و تمام شاهراه‌های ارتباطی مالی دنیا به رویش بسته باشد.

سردار سلامی در ادمه گفت: علی رغم تمامی این تهدیدات، ایران اسلامی هر روز برگی جدید از نوآوری‌ها ،خلاقیت‌ها و فتح قله‌های جدید را رقم می‌زند و مستکبرین دیگر قدرت مهار انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را ندارند.

جانشین فرمانده کل سپاه تقابل ایران در عرصه فرهنگی، نظامی و امنیتی را نیز دارای مقیاسی عمیق و جهانی توصیف و تصریح کرد: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رغم تمامی این فشارها با رهبری مقتدر، حکیم و الهی، ملتی بصیر و ولایتمدار و نیروهای مسلح هوشیار ایستادگی کرده و از آرمان‌های خود دفاع می‌کند.

وی با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های نهاد مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را منحصربه فرد، جهادی و دارای روح فداکاری دانست و تصریح کرد: سپاه نقطه مرکزی ایثار جامعه ما با تفکر و عملی عاشورایی است که به دنبال دفاع از آرمان‌های والای انقلاب اسلامی ایثارگرانه حرکت می‌کند.

سردار سلامی افزود: سپاه نهادی ولایی ، شمشیر بُرّای ولایت و دژ مستحکم نظام است که با حرکتی انقلابی در صدد پیچیدن طومار تصور و تجسم دشمن نیز برمی‌آید.

جانشین فرمانده کل سپاه بن بست شکنی را شاخص و مولفه ویژه سپاه عنوان کرد و ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حرکتی چندبعدی در صحنه تقابل با دشمنان پای نهاده و خود را مخاطب همه مشکلات می‌داند.

وی همچنین دشمن شناسی را از خصوصیات ذهنی سپاه عنوان و تاکید کرد: این نهاد انقلابی باید به صورت مداوم دشمنان داخلی و خارجی خود را شناخته و با ابتکار و خلاقیت نگذارند دشمن تصویر ثابتی از آنها را تجسم کند.

سردار سلامی در پایان با تاکید براینکه امروز موقعیت حساس و سرنوشت‌سازی در برابر انقلاب اسلامی قرار گرفته است گفت: دشمنان ما در همه جا به استیصال افتاده‌اند و استکباری که آمده بود تا نظم جدید جهانی را بسازد امروز شرایط خود را روز به روز بدتر دیده و در مقابل، جایگاه انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی مستحکم تر می شود.

 

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 59528


 

اظهارات اژه‌اي درباره متهمان جديد پرونده فساد بزرگ مالي، پرونده جواد لاريجاني، جهرمي و جوانفکر
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1391/04/27 شماره انتشار 18169
نويسنده: هادي محمدي political@khorasannews.com

سخنگوي قوه قضاييه ضمن اظهار اميدواري نسبت به صدور راي محکومان پرونده فساد بزرگ مالي در مدت مقرر قانوني از تشکيل کيفرخواست براي 18متهم بخش دوم اين دادگاه خبر داد . وي همچنين توضيحاتي درباره پرونده محمدجواد لاريجاني، اجراي حکم جوانفکر و شکايت از قاليباف و پرونده جهرمي ارائه داد. به گزارش خراسان، حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي سخنگوي قوه قضاييه روز گذشته و در هواي باراني تهران در سي و دومين نشست رسانه اي خود با خبرنگاران به تشريح روند بررسي پرونده فساد بزرگ بانکي پرداخت و گفت : در بررسي اين پرونده مهم سعي شد تا از همه دستگاههاي مرتبط از جمله کميسيون اصل نود مجلس ، دستگاههاي اقتصادي دولت ، نيروي انتظامي ، سازمان بازرسي کل کشور و وزارت اطلاعات استفاده مطلوب به عمل آيد. وي با بيان اينکه در اين پرونده تلاش شد تا با همکاري ساير نهادها آسيب شناسي درست در جهت پيشگيري انجام شود، خاطرنشان کرد : در همين زمينه شاهد تغييرات عمده در قوانين دادن ال سي هاي داخلي از سوي بانک مرکزي و همچنين قوي تر نمودن نظارت بانک مرکزي و وزارت اقتصاد بر بانکها بوديم، تا آنجا که مجوز برخي بانکها لغو شد. سخنگوي قوه قضائيه گفت: در بررسي اين پرونده افرادي به کار گرفته شدند که هم افرادي شناخته شده ،مورد اعتماد و اطمينان باشند و هم حاذق و کارآمد. دادستان کل کشور ادامه داد: همچنين مقرر شد هر کسي که در مظان اتهام است مورد تحقيق و بررسي قرار گيرد و در صورت احراز اتهام بدون اغماض براي فرد قرار صادر شده و در دادگاه به پرونده رسيدگي شود. وي افزود: به دليل اينکه ممکن بود در اين گونه پرونده‌ ها فضا‌ سازي انجام شود تصميم گرفتيم تحت تأثير جوسازي ‌ها و مسائل حاشيه اي قرار نگيريم و متن را بر حاشيه اولويت داديم. دادستان کل کشور همچنين يکي ديگر از نکات رسيدگي به اين پرونده را تلاش در جهت فعال نگه داشتن واحدهاي توليدي گروه آريا عنوان کرد و افزود : با وجود اينکه اينها گفته بودند که اشتغال زايي کرده اند بررسي هاي ما نشان داد که از زمان تحويل گرفتن دو شرکت ملي فولاد و شرکت تراورس با حدود 15هزار کارگر بيش از 2000نفر اخراج يا بيکار شده اند که با تلاشهاي صورت گرفته اجازه تعطيلي يا رکود در فعاليت اين واحدها را نداديم که خدا را شکر تا الان به فعاليت خود ادامه مي‌دهند و نه تنها به رکود کشيده نشده بلکه گروه ملي فولاد به سود دهي هم رسيده است. محسني اژه اي در بخش ديگري از گزارش خود به مشکلات اين پرونده اشاره کرد و گفت : به دليل جابجايي هاي زياد ميان حسابهاي اين شرکت و پولشويي شديدي که صورت گرفته بود پيدا کردن رد اين حسابها کار بسيار مشکلي بود که وقت زيادي را گرفت؛ ضمن اينکه در بررسي اموال يا وثيقه ها نيز بانکها چندين ماه تلاش کردند تا بتوانند عدد دقيقي به کارشناسان ما ارائه کنند. وي اضافه کرد : در مدت اين يک سال از حدود 150نفر به عنوان مطلع و تعداد کثيري به عنوان متهم تحقيقات به عمل آمد و براي برخي از آنها قرار هم صادر شد که اين مقدار براي مدت يک سال عدد قابل قبولي به شمارمي رود. نماينده ناظر رييس قوه قضاييه در پرونده فساد بزرگ بانکي با بيان اينکه دادگاه 39 نفر از متهمين اين پرونده يکشنبه گذشته بعد از 15جلسه به پايان رسيد ، اظهار اميدواري کرد با رسيدن استعلام هاي مورد نياز دادگاه، حکم اين افراد در مدت زمان قانوني صادر شود. وي حجم اين پرونده را بالغ بر 20هزار صفحه عنوان کرد و افزود : اين ميزان تنها به بخش اول دادگاه و اين 39 نفر اختصاص دارد. محسني اژه اي همچنين از صدور کيفرخواست براي 18نفر در بخش دوم دادگاه خبرداد و گفت البته هنوز وقت دادگاه تعيين نشده است. وي در پاسخ به سوال خراسان در مورد اينکه آيا نمايندگان مجلس يا افرادي از مسئولان دولتي نيز در بين اين 18نفر هستنديا خير اظهار بي اطلاعي کرد . در ادامه اين نشست سخنگوي قوه قضاييه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت .

پاسخ به سوالي درباره شکايت برخي مقام هاي دولتي عليه قاليباف

محسني اژه اي در جواب سوال خبرنگاري درباره رسيدگي به شکايت برخي مقامات دولتي عليه شهردار تهران در مورد اظهارات او عليه مقامات دولتي که به تازگي فايل صوتي اين اظهارات هم به دست آمده است ،گفت : هر شکايتي خصوصا اگر مستند باشد، روال عمومي خود را دنبال مي کند و از هر فردي که لازم باشد، سوال مي شود.

 

افراد ولايي بايد بيشتر از همه قانون را رعايت کنند

وي در پاسخ به سوالي در مورد حکم 91 روز حبس يکي از دانشجويان که عليه رييس مجلس شوراي اسلامي ، مطلبي منتشر کرده بود ، گفت: بين نقد و توهين ، افترا و تخريب ، تفاوت است و نبايد به صرف رسيدگي به يک پرونده ، قاضي را متهم کرد. وي تصريح کرد : کساني که ادعاي ولايي بودن و دلسوز بودن دارند بايد بيش از ديگران رعايت قانون کنند و جلوي بي قانوني را بگيرند و اين پرونده هم توسط چند قاضي رسيدگي شده و دادگاه هم ، اتهام وي را محرز دانسته اما مشمول ارفاق نيز قرار داده است. محسني ‌اژه‌ اي ادامه داد : به نظر شما اين درست است که به صرف حزب‌ اللهي بودن و يا اصول ‌گرا بودن ما اجازه هر گونه اشتباهي را به افراد بدهيم و زماني هم که افراد اشتباه کردند آنها را مبرا از بازخواست و رسيدگي به پرونده ‌شان تصور کنيم. وي گفت: اگر يک فرد ولايت‌ مدار و اصول‌ گرا در سايتش مطلبي را منتشر کرد که صدها نفر زير آن مطلب نظرهاي کذب و دروغين و اشتباه گذاشتند آيا ما نبايد با اين فرد برخورد کنيم .

 

مصونيت نمايندگان شامل توهين و افترا نيست

دادستان کل کشور همچنين در خصوص بحث هايي درباره شکايت از علي مطهري درمورد سخنانش در مجلس نيز گفت: براساس قانون اساسي و عادي و تفسير شوراي نگهبان ، مشخص شده که نماينده مجلس تنها در حد وظايف نمايندگي خودش مي ‌تواند اظهار نظر کرده و مصونيت داشته باشد ؛ اما نمي‌ تواند در اين ميان به کسي توهين کند و به کسي افترا ببندد و فکر کند که مصونيت دارد. وي گفت: نمي‌شود نماينده مجلس بيايد و به کسي افترا بزند اما ما توقع داشته باشيم که چون آن فرد اصول‌ گرا يا حزب ‌اللهي است به خلافش رسيدگي نشود و او را بازخواست نکنيم.

 

حکم فائزه هاشمي مراحل خود را سپري مي کند

محسني ‌اژه‌ اي در پاسخ به سؤال يکي ديگر از خبرنگاران که خطاب به وي گفت: شنيده شده خانم فائزه هاشمي يک ترم است دردانشگاه آزاد واحد پرديس مدير گروه يکي از رشته‌ هاي تحصيلي شده ،در حالي که در حکم صادر شده براي اين فرد قيد شده که ايشان محروم از کارهاي فرهنگي است گفت: اينکه شما عنوان کرديد ايشان محروم از فعاليت‌هاي فرهنگي است بايد فعاليت‌هاي فرهنگي تعريف شود تا براساس آن يک فرد از انجام آنها منع شود. وي افزود: بايد ديد در حکم چه چيزي آمده است ؛البته مواردي از تعيين مصداق‌ ها نيز بر عهده قوه قضاييه نيست، اما اين حکم نيز مراحل اجراي خود را مي ‌گذراند.

 

خط قرمزي نيست ، اگر فردي مجرم باشد در هر جايگاهي با او برخورد مي کنيم

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار خراسان که پرسيد رييس قوه قضاييه گفته اند ما در برخورد ها هيچ خط قرمزي نداريم اما در برخي از پرونده‌ ها از جمله مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي ، دادستان سابق تهران ، معاون اول يکي از مقامات ارشد و چند پرونده ديگر شاهد برخورد دوگانه از سوي قوه قضاييه هستيم و خواستار توضيح اين تناقض شد ، گفت : منظور از اينکه هيچ خط قرمزي در برخورد نداريم، ‌اين است که اگر چنانچه ثابت شد که اين فرد مجرم است ما خط قرمزي نداريم . وي تاکيد کرد : مطمئن باشيد اگر ما به اين نتيجه برسيم که فردي مجرم است ديگر برايمان تفاوتي نخواهد داشت که او پسر آقازاده است يا اينکه از جايگاه خاصي برخوردار است و به طور قطع با او برخوردخواهيم کرد. اما بايد توجه داشت که رسيدگي به پرونده داراي مراحلي است که بايد طي شود و زمان رسيدگي به لحاظ نوع کار نيز ممکن است متفاوت باشد. محسني اژه اي افزود: اگر پرونده ‌اي طول مي کشد يا اينکه سريع مورد رسيدگي قرار مي گيرد به دليل تفاوت در خط قرمز نيست زيرا در بعضي از پرونده‌ ها ماهيت آن به گونه ‌اي است که ممکن است رسيدگي به آن زمان ‌بر باشد.

 

پرونده جهرمي در جريان است

يکي از خبرنگاران خطاب به محسني ‌اژه‌ اي گفت: در رسيدگي به پرونده سه هزار ميليارد توماني مشخص شد که فساد از بانک صادرات آغاز شده اما چرا هنوز جهرمي مديرعامل سابق اين بانک به محاکمه دعوت نشده است؟ سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ گفت : اگر منظور شما اين است که به محاکمه دعوت نشدن يعني در دادگاه دعوت نشده بايد بگويم که صحبت شما درست است اما من چندين بار گفته ‌ام که براي ايشان در سال 90 قرار مجرميتي صادر شد که اين قرار از سوي نماينده دادستان مورد ايراد واقع و براي انجام تحقيقات بيشتر پرونده به دادسرا بازگشت. وي افزود : پرونده اين فرد کماکان در دست رسيدگي قرار دارد و از دايره رسيدگي خارج نيست. دادستان کل کشور ادامه داد: مدير وقت بانک صادرات در يک دوره ‌اي مدعي شد که اين تخلف توسط يک کارمند آن هم در شعبه درجه سه اهواز رخ داده و پيگيري اين موضوع از حد توان مديرعامل خارج بوده اما بايد بررسي شود که به واقع اين حرف ايشان مورد قبول عقلا بوده يا اينکه ايشان بايد نسبت به اين موارد اشراف کامل مي‌داشتند.

 

نيروي انتظامي ، پليس زمين خوار را دستگير کرد

همچنين سخنگوي قوه قضائيه با تاييد پرونده مامور نيروي انتظامي که زمين هاي افرادي که خارج از کشور بوده اند را به اسم خود کرده ،افزود : وي ستوان سه بوده و از دستگاه نيروي انتظامي کنار گذاشته شده است. وي ادامه داد: اين پرونده به دادگاه ارسال شده و خود نيروي انتظامي در دستگيري اين فرد تلاش زيادي داشته است.

 

در مورد جوانفکر هيچ توصيه اي از ولي فقيه نداشته ايم

در ادامه، خبرنگاري گفت که علي‌اکبر جوانفکر در مطلبي عنوان کرده است که حکم ناعادلانه قوه قضاييه با وجود ولي فقيه عادل اجرا نشد. آيا رهبري توصيه‌اي در اين زمينه به قوه قضاييه داشته است؟ محسني اژه ‌اي در اين ‌باره گفت: هيچ توصيه ‌اي از طرف ولي فقيه نشده است و از اين پرونده و مواردي از اين دست کم نداريم منتها چون اين افراد مشهور و سر زبان‌ ها هستند مطرح مي ‌شود . وي در مورد زمان اجراي حکم علي ‌اکبر جوانفکر اظهار کرد: اين حکم در مرحله اجراست و من الان واقعا خبر ندارم که مراحل اجراي آن چگونه است ولي هيچ توصيه ‌اي در اين زمينه از طرف ولي فقيه به قوه قضاييه نشده است.

 

علت ممنوع الخروجي برخي افراد

محسني اژه اي در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشي درباره علت برخورد پليس با هنرمنداني که بدون حجاب در جشن هاي خارج از کشور حاضر مي شوند اظهار داشت : از آنها اطلاعي ندارم اما در اين زمينه چند نفر ممنوع الخروج شده اند. اين افراد براي شرکت در جشني و به بهانه دريافت جايزه به خارج از کشور دعوت شده و در دام اين افراد گرفتار شده بودند. اينها پس از گرفتن عکس از طعمه هاي خود آنها را مجبور به کارهايي مي کنند و بر اساس همان عکس قرباني را شانتاژ کرده و به جايي مي برند که نبايد بروند. البته برخي از اين افراد پس از بازگشت به ايران ممنوع الخروج شدند.

 

سخنان رادان درباره کراوات اشتباه منعکس شده بود

وي در ادامه در خصوص برخورد پليس با کراوات نيز گفت: آن گونه که من در اخبار مشاهده کردم جانشين فرمانده نيروي انتظامي در خصوص الزام برخي اماکن به استفاده از کراوات هشدار داده اما درباره خود استفاده از کراوات اظهارنظري نکرده بود و تيتر رسانه ها با اصل خبر تفاوت عمده داشت.

 

نگهداري از سگ در صورت شکايت شهروندان جرم است

اژه اي افزود: در رابطه با سگ گرداني نيز اگر سگ هار و يا ولگرد باشد گرداندن آن در شهر جرم محسوب مي شود. نگهداري سگهاي خانگي و يا بردن آنها به پارکها نيز در صورت شکايت شهروندان و همسايه ها مزاحمت محسوب شده و جرم است.

 

دستور رئيس قوه قضاييه براي رسيدگي سريع و دقيق به پرونده محمدجواد لاريجاني

خبرنگار ديگري سوال خود را درباره‌ پرونده‌ محمدجواد لاريجاني مطرح کرد و گفت که شاکي اين پرونده اراضي ملي هستند و اين پرونده گويا در سال 89 تشکيل شده و قرار منع تعقيب صادر شده و اخيرا شاکي پرونده به اين قرار اعتراض کرده و از محسني اژه‌اي خواست تا جزئيات آن را توضيح دهد که وي پاسخ داد: مسائل زمين شهري و منابع طبيعي در قوه قضاييه از سال‌هاي گذشته مطرح بوده است و بخشي از آنها مربوط به اختلافاتي است که بين منابع طبيعي و يک دستگاه ديگر يا بين اشخاص حقيقي و منابع طبيعي است. براي مثال کسي سندي دارد که در اين سند نوشته شده از کوه تا دره مال من است. سندهاي قديم اين‌گونه بوده و اين موارد بر اثر مرور زمان متفاوت شده و حدود املاک تغيير کرده است. اختلافي در اين زمينه وجود دارد اما اختلاف ديگر در زمان واگذاري است. فرض کنيد در يک دولتي يک تصميمي مي‌گيرند يک زمين‌هايي به کساني واگذار مي‌شود و دولت بعدي مي‌گويد که خلاف انجام شده و چنين حق واگذاري نداشتيد و بعد وارد مرحله‌ رسيدگي مي‌شود و موارد ديگري هست که براي مثال مي‌گويند 10 هکتار زمين به تو واگذار کرديم و تو 2 يا 3 هکتار ديگر به آن اضافه کردي. آن چيزي که تو متصرف شدي بيش از 10 هکتار است و ما پرونده‌هايي از اين قبيل در دستگاه قضايي داريم. اما در مورد خود ايشان دو بحث مطرح است؛ من شخصا پرونده را مطالعه نکردم اما تا آن‌جا که در جريان هستم در يک بحث اختلاف دارند و مي‌گويند يک بخشي از اين زمين‌ها که در اختيارشان است از افراد خريداري کرده‌اند و بخش ديگر از منابع طبيعي به آنها واگذار شده است. در مواردي که واگذار شده ضوابط و مقررات رعايت نشده و بحث ديگر اين است که اين مقدار که ما واگذار کرديم بيشتر از آن مقداري است که تصرف کرديد. وي ادامه داد: تا آن‌جا که من اطلاع دارم اين پرونده از حدود 7 يا 8 ماه پيش مطرح شده و رياست محترم قوه قضاييه زماني که مطلب به ايشان منتقل شد به رييس کل دادگستري استان تهران تاکيد کردند اين مورد را با دقت و سرعت رسيدگي کنند و اگر هر نوع خلافي صورت گرفته بدون هيچ‌گونه اغماضي و بدون هيچ توجهي به اين‌که نسبتي با رياست قوه وجود دارد رسيدگي کند و من مطمئن هستم که چند بار ايشان اين موضوع را پيگيري کرد و اکنون نيز دنبال آن است و از اين بابت به شما اطمينان مي‌دهم که اگر کساني خارج از ضوابط واگذار کرده باشند و مقصر باشند حتما زمين بازمي‌گردد و جرم دنبال مي‌شود. سخنگوي دستگاه قضايي خاطرنشان کرد: اگر تصرف مازاد هم صورت گرفته باشد دنبال مي‌شود. هم‌چنين اگر بحث به درازا کشيده شده همين بحث‌ها و اختلافات اين‌گونه‌اي که زميني را از ديگران خريدند از کجا تا کجاست و مواردي که واگذار کردند آيا واگذاري انجام شده يا خير؟ اينها مواردي است که قابل بررسي است و به شما اطمينان مي‌دهم که به طور مشخص از سوي رياست قوه قضاييه دنبال مي‌شود، البته نه از الان بلکه از 8 ماه قبل به رياست دادگستري دستور دادند که اين موضوع را بدون هيچ اغماضي پي‌گيري و بررسي کنند مانند ساير پرونده‌ها. محسني اژه‌اي تصريح کرد: اگر کسي فرض کنيد اتهامي متوجهش بود آيا حق داريم بيشتر از آن توهين کنيم يا نسبتي بدهيم؟ آن حق را هم نداريم. اين مسائل قابل بررسي است و زماني که بررسي شد بايد ببينيم ماهيت قضيه چگونه است.

 

در پرونده کهريزک اختلاف حقوقي جدي وجود دارد

بر اساس اين گزارش، خبرنگار ديگري با بيان اينکه چند روز پيش سومين سالگرد قربانيان حادثه کهريزک برگزار شد، گفت اين در حالي است که بخشي از اين پرونده که مربوط به قضات است، رسيدگي و نهايي نشده است. سخنگوي دستگاه قضايي پاسخ داد: اطلاع خاصي ندارم که اتفاق جديدي در اين پرونده افتاده باشد يا خير اما متاسفانه يک اختلاف حقوقي جدي وجود دارد؛ سوالاتي از اين قبيل که ترک فعل و فعل چه تفاوتي دارند و معاونت در ترک فعل چگونه تحقق مي‌يابد. مباحثي از اين قبيل مطرح است که اگر کسي قصد قتل ندارد اما کاري مي‌کند که در مورد آن فرد کشنده است، آيا در حکم قتل عمد است يا خير که در اين مورد نيز اختلافات حقوقي وجود دارد؛ هم از نظر کبري و هم از نظر صغري. در خصوص اعمال ماده 18 نيز اين موضوع وجود دارد که آيا اعمال ماده 18 فقط در زماني که حکم قطعي مي‌شود صورت مي‌گيرد يا مي‌توان آن را براي هر رايي که صادر شده، درخواست کرد؟



  • رقابت شریان اماراتی با تنگه ایرانی

  • گروه اقتصاد، رضا زندی: امارات ديروز خط لوله انتقال نفت «حبشان- فجيره» را افتتاح كرد. خط لوله‌اي كه مي‌تواند بخشي از نفت اين كشور را بدون عبور از تنگه‌هرمز به درياي عمان برساند. ظرفيت اين خط لوله 370 كيلومتري، يك‌ميليون و 500هزار بشكه اعلام شده است. اين ظرفيت مي‌تواند تا يك ميليون و 800هزار بشكه در روز ارتقا يابد. امارات متحده عربي مجموعا روزانه حدود دوميليون و 500 تا دو ميليون و 800 هزار بشكه نفت توليد مي‌كند. اين خط، نفت ابوظبي را از منطقه «حبشان» به بندر «فجيره» مي‌رساند. خبرگزاري‌ها گزارش كرده‌اند كه نخستين محموله نفتي از اين مسير ديروز در يك نفتكش بارگيري شده است. وزير نفت امارات مسير «حبشان-فجيره» را مسير جايگزين براي صادرات نفت عنوان كرد. ژاپن، كره‌‌جنوبي و تايلند بزرگ‌ترين مشتريان نفت امارات هستند.
    خط لوله انتقال نفت فجيره را شركت مهندسي و عمران نفت چين از زيرمجموعه‌هاي شركت ملي نفت چين «سي.ان.پي.سي» براي اماراتي‌ها ساخته است. از جمله معايب اين خط لوله نبود ايستگاه‌هاي پمپاژ كافي در طول مسير انتقال است. اين پروژه مي‌تواند 60درصد از نفت خام امارات را بدون نياز به تنگه هرمز به بازارهاي جهاني برساند. شركت چيني در حالي پروژه اماراتي‌ها را پيش برده كه در فاز 11 پارس‌جنوبي ايران سستي كرده است. خط لوله انتقال نفت امارات موسوم به «ادكاپ» تنها مسير انتقال نفت براي دور زدن تنگه هرمز نيست. عربستان نيز خط لوله «پترولاين» را با ظرفيت 8/4ميليون بشكه در اختيار دارد. اين خط لوله حدود نيمي از نفت توليدي عربستان را به درياي سرخ منتقل مي‌كند. عراق هم دو خط لوله براي صادرات نفت دارد. يكي با ظرفيت 500هزار بشكه از كركوك به جيحان كشيده شده و ديگري كه در حال بازسازي است، ظرفيتي معادل يك‌ميليون و 650هزار بشكه دارد كه نفت را از بصره به بندر «ينبوغ» عربستان منتقل مي‌كند. اين خطوط بيش از 40درصد نفت منطقه را از تنگه هرمز دور مي‌كند. با اين وجود در صورت بسته شدن تنگه، روزانه حدود 9ميليون و 200هزار بشكه نفت خام به همراه 76ميليارد مترمكعب گاز «ال.ان.جي» قطر با ريسك مواجه مي‌شود هر چند گفته مي‌شود حدود 16 تا 17 ميليون بشكه از خاورميانه خارج مي‌شود.»
    غلامحسين حسن‌تاش، تحليلگر ارشد نفتي در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «اجراي پروژه‌هايي نظير خط لوله انتقال نفت «امارات»، قدرت مانور كشورهاي ديگر را در تجارت نفت بالا مي‌برد كه اين مساله نتيجه بزرگنمايي خطر بستن تنگه‌هرمز توسط تبليغات غربي و نگراني كشورهاي همسايه از رخ دادن چنين وضعيتي است.»



تیتر امروز صبح این روزنامه با تحریف سخنان رهبری معظم، قصد به انحراف کشاندن اذهان عمومی را داشت.

آزادنگار آگاه به نقل از شبکه ایران :  

به گزارش شبکه ایران، روزنامه کیهان برای چندمین بار سخنان مقام معظم رهبری را تحریف کرد. تیتر امروز صبح این روزنامه با تحریف سخنان رهبری معظم، قصد به انحراف کشاندن اذهان عمومی را داشت. کیهان تیتر زد: رهبر انقلاب در دیدار جمعی از ایثارگران دوران دفاع مقدس: بی حوصلگی برخی مسئولان حرکت انقلابی ملت را منحرف نمی کند. این درحالی است که اصل کلام رهبری عبارت است از: «البته باید بدانیم این حرکت ملت ایران با خستگی و بی حوصلگی برخی افراد دچار تزلزل و انحراف نمی شود.»

جالب اینجاست که با مراجعه به متن خبر در روزنامه کیهان دقیقا عبارت اصلی آمده است و این نشان می دهد این روزنامه با دستکاری سخنان مقام معظم رهبری در تیتر، قصد به انحراف کشاندن اذهان عمومی را دارد. آنچه مسلم است روی سخن رهبری عزیز در این جمله برخی افراد است که این روزنامه با تغییر آن به برخی مسئولان، دایره شمولیت افراد را کاسته و با این کار، اینگونه وانمود کرده است که این افراد تنها در بین مسئولین هستند و کسی دیگر متوجه این سخن نیست.

رهبر انقلاب اسلامی دیروز در دیدار با جمعی از ایثارگران دوران دفاع مقدس، پرهیز از گناه را لازمه سلوک الی الله دانستند و خاطرنشان کردند: با گناه نکردن نیمی از راه پیموده می شود، البته گناه کسانی که مسئولیت سیاسی، اجرایی، مدیریتی، تبلیغی و مذهبی دارند، به مراتب ابعاد وسیع تری پیدا می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه حرکت درست مسئولان موجب تسری آن در جامعه می شود تصریح کردند: ما با ایستادگی و حرکت درست، جامعه را هم تشویق می کنیم و البته باید بدانیم این حرکت ملت ایران با خستگی و بی حوصله گی برخی افراد دچار تزلزل و انحراف نمی شود.

این اقدامات در حالی صورت می گیرد که این روزنامه در متزلزل نمودن افکار عمومی ید طولایی داشته از جمله اینکه پیش از این ادعای دست داشتن اطرافیان رئیس جمهور در تخلف بانکی اخیر و عامل دستگاههای جاسوسی بودن رئیس دفتر رئیس جمهور را داشت.

 

 

 
منبع خبر:
شبکه ایران


رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش:
تحريم اقتصادي تاكتيكي براي تغيير رفتار دشمن در قبال ايران است



بخش خبري: در آستانه ماه مبارك رمضان مسجد جعفر طيار(ع) تيپ پياده مستقل 40 سراب نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران با حضور حجت الاسلام آل هاشم، جمعي از فرماندهان و مقامات عالي رتبه استاني افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
در اين مراسم حجت الاسلام سيد محمدعلي آل‌هاشم رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش طي سخناني به اهتمام و ساخت مساجد و اماكن فرهنگي در اسلام اشاره و تصريح كرد: اسلام به ساخت اماكن عبادي و فرهنگي عنايت ويژه‌اي دارد و نخستين گامي كه پيامبر اكرم(ص) در آماده سازي زيرساخت مدينه نبوي برداشت تأسيس مسجد به عنوان مركز رسيدگي به امور مردم بود.
رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش با اشاره به آيات قرآني و روايات معصومين(ع) آباداني مسجد را نشانه جوانمردي دانست و تأكيد كرد: تنها صرف ساختن مساجد و آماده سازي آن كافي نيست بلكه بايد با حضور منسجم و صميمي زمينه اتحاد و همدلي را در بين مردم افزايش دهيم.
حجت‌الاسلام آل هاشم همچنين به ضرورت انجام فعاليت‌هاي فرهنگي، تبليغي مناسب و اثرگذار در مساجد تأكيد كرد و اظهار داشت: هر چقدر فعاليت‌هاي فرهنگي در مساجد گسترده‌تر مي‌شود جوانان، فرزندان و خانواده‌ها در مقابل هجمه‌هاي فرهنگي دشمنان بيمه خواهند شد.
وي در ادامه به تحولات اخير منطقه و جهان اسلام پرداخت و گفت: در اين برهه حساس و تاريخي از نظر منطقه و مسائل بين‌المللي نيازمند ضرورت‌هايي هستيم كه مهم و اساسي است و بايد به آنها عمل كنيم.
وي از ايران اسلامي به عنوان مركز حاكميت جهان اسلام و نقطه اتكاي ملت‌هاي مسلمان نام برد و اظهار داشت: تبيين نظريه ولايت فقيه و ترويج فرهنگ ولايت مداري از سوي نهادهاي فرهنگي نقش مهمي در دستيابي به آرمانهاي متعالي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران دارد.
حجت‌الاسلام آل هاشم در ادامه همچنين وحدت، هماهنگي و انسجام نهادها و دستگاه‌ها و مسئولين در شرايط امروز مورد تأكيد رهبري دانست و حفظ وحدت و انسجام ملي را رمز بقاي نظام اسلامي و پيروزي ملت ايران برشمرد.
وي همچنين در ادامه به ضرورت خنثي سازي توطئه دشمنان در حال حاضر اشاره و خطاب به كاركنان تيپ 40 سراب گفت: امروز دشمنان تحريم اقتصادي را به عنوان تاكتيكي براي تغيير رفتار خود و تضعيف نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران دنبال مي‌كنند.
وي در پايان تأكيد كرد: دشمنان در حال حاضر برخورد نظامي و سخت را با ايران پر هزينه ارزيابي مي‌كنند لذا سعي دارند تا با هجمه فرهنگي و عمليات رواني به سراغ جوانان آمده و آنان را از مسير متعالي نظام دور كنند.



http://www.sharghnewspaper.ir/PaperCut/91-04-26/36814.jpg

  • وزير اطلاعات:
  • دشمن براي سياه‌نمايي در امور كشور تلاش می‌کند
  •  

  • شرق: وزير اطلاعات نسبت به تلاش دشمن براي سياه‌نمايي در امور كشور هشدار داد. روز گذشته گردهمايي بزرگ مبلغان اعزامي در ماه رمضان در سالن همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد. «حيدر مصلحي»، وزير اطلاعات و «باقري»، معاون امور بين‌الملل و سياست خارجي دبير شوراي‌عالي امنيت ملي از سخنرانان اين مراسم بودند. وزير اطلاعات گفت: از جمله اقداماتي كه گروه‌هاي دستگيرشده قرار بود انجام دهند، ترور برخي افراد به وسيله نقشه‌هاي دقيق بود و اين اشخاص نيز از ميان افراد موفق در علوم مختلف انتخاب شده بودند. مصلحي تلاش براي اعتبارزدايي از رهبر معظم انقلاب را از جمله بخش‌هاي تهاجم دشمنان عليه ايران و اسلام دانست و اظهار كرد: سرويس‌هاي اطلاعاتي صهيونيستي و غربي در جلسات بررسي شكست خود در فتنه اين مساله را دريافته‌اند كه با حضور ولي فقيه، هيچ ناآرامي خاصي در ايران به وجود نخواهد آمد بنابراين پروژه‌اي دو وجهي را براي اعتبارزدايي از رهبري طراحي كرده‌اند. وي ادامه داد: متاسفانه برخي افراد در داخل كشور با راهبردهاي دشمنان در اين خصوص همراهي مي‌كنند و نگاه به برخي همراهان فتنه در ماه‌هاي اخير نشان مي‌دهد اين افراد هنوز به برخي لايه‌هاي فتنه كه مورد تاكيد رهبري بود، نرسيده‌اند. وزير اطلاعات با بيان اينكه انتساب همه مشكلات از قبيل گراني و معضلات جزيي به رهبر انقلاب از جمله نقشه‌هاي دشمنان محسوب مي‌شود، اظهار داشت: پس از رحلت بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي، ديكتاتوري رسانه‌اي غرب، آيت‌الله خامنه‌اي را در بايكوت خبري قرار دادند زيرا خود دريافته بودند به وسيله‌اي براي ترويج افكار امام تبديل شده بودند، به همين دليل براي تقدس‌زدايي از رهبري، فيلم‌ها و خبرهاي زيادي توليد كردند. وزير اطلاعات يكي از ضعف‌هاي مسوولان را عدم ترسيم موفقيت‌هاي نظام براي مردم دانست و گفت: از جمله اقداماتي كه گروه‌هاي اخيرا دستگير شده قرار بود انجام دهند ترور برخي افراد به وسيله نقشه‌هاي دقيق بود و اين اشخاص نيز از ميان افراد موفق در علوم مختلف انتخاب مي‌شوند اما اقدامات اطلاعاتي سبب جابه‌جايي اشخاص و عدم توفيق دشمنان شد. مصلحي خاطرنشان كرد: دامن زدن به نارضايتي‌هاي اجتماعي از جمله اهداف دشمنان است و آنها سعي در آموزش جوانان به منظور استفاده از آنها در اغتشاشات خياباني دارند. وي با اشاره به نظرسنجي كنترل نشده يك سايت در مورد نظر مردم ايران درخصوص مسايل هسته‌اي گفت: در آن هنگام بي‌بي‌سي تمام افراد خود را به منظور شركت در اين نظرسنجي و اعلام نظر مخالف فراخواند تا نتيجه دلخواه خود را رقم بزند.


http://www.sharghnewspaper.ir/PaperCut/91-04-26/36819.jpg

  • همسايگان و خطوط قرمز ایران
  • منصورمعظمي تحليلگر مسايل بين‌الملل

  • روابط ايران و عربستان همواره در فراز و نشيب بوده و هست. اما در اين‌باره معتقدم بنا به دلايلي و وجود ويژگي‌هايي ضروري است در حوزه سياست خارجي به گونه‌اي با اين كشور رفتار و تعامل داشته باشيم كه روابط في‌مابين تحت هر شرايطي و به هر شكلي حفظ شود. نخستين ويژگي عربستان سعودي ميزباني خانه خدا و وجود مكه مكرمه و مدينه منوره دو مكان مقدس براي مسلمانان و قابل توجه براي جهان اسلام در اين كشور است كه يك نوع موقعيت سوق‌الجيشي به عربستان داده است. دومين ويژگي مربوط به جايگاه اين كشور در حوزه انرژي است. عربستان داراي بزرگ‌ترين ذخاير انرژي و بزرگ‌ترين توليد‌كننده نفت در جهان است. سومين ويژگي عربستان به نگاه و رويكرد اين كشور نسبت به تحولات جهان باز مي‌گردد. عربستان به طور مستقيم و غيرمستقيم حمايت‌كننده بسياري از جريانات و تحولات سياسي در جهان است. اين ويژگي‌ها به عربستان از منظر ژئوپليتيك موقعیت غيرقابل انكاري داده است. از اين رو در حوزه سياست خارجي و در روابط دوجانبه با عربستان‌سعودي بايد به اين پارامترها توجه ويژه‌اي داشت. اساسا در سياست صفر و يك و سياه و سفيد نداريم. در اين حوزه هيچ چيزي مطلق نيست. با درك اين شرايط و ويژگي‌ها بايد به ضرورت و اهميت شناخت دقيق‌تر و عميق‌تر نسبت به همسايگان دست يابيم و تصور نكنيم هر آنچه كه براي ما خوب است براي همسايگان ما هم خوب است. همان‌طور كه كشورهاي مختلف در مناسبات و روابط دوجانبه موظف و مكلف هستند تا به خطوط قرمز ما احترام بگذارند بهتر است ما هم به خطوط قرمز آنها توجه كنيم. ممكن است حتي ما نسبت به خطوط قرمز آنها در سياست‌هاي كلي نظام ملاحظاتي داشته باشيم ولي امر واضح اين است كه اگر آن خطوط قرمز را به رسميت نمي‌شناسيم حداقل به آن احترام بگذاريم. يكي از مهم‌ترين الزامات كار سياسي داشتن سعه‌صدر است. در روابط بين‌الملل نبايد حرف‌ها و واكنش‌ها به سادگي بر روابط دو جانبه كشورها تاثير بگذارد. از اين روي ضروري است كه مسايل و اختلاف‌نظر‌هاي موجود ميان دو كشور از طريق تعامل و مفاهمه حل و فصل شود و نبايد اجازه داد كه اين اختلاف‌نظرها به كدورت تبديل شود و اين فرصت را به كشورهايي داد كه علاقه‌مند تيره و تار شدن روابط ميان ايران و عربستان هستند. جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي در اوپك و در جهان اسلام داراي منافع مشترك هستند. هردو كشور هم از بنيانگذاران اوپك و هم‌داراي جايگاه قابل اعتنا در جهان اسلام هستند. بنابراين خوب است اين رابطه به هر شكل ممكن به تعادل برسد. البته تلاش براي ايجاد تعادل در روابط دو جانبه نه به معناي تن‌دادن به مماشات بلكه به معناي افزايش سعه‌صدر به منظور افزايش تعاملات است. نكته ديگر آنكه بنده معتقدم برخلاف آنچه كه كشورهاي جهان عرب در ظاهر نشان مي‌دهند در باطن چندان علاقه‌مند نيستند روابط‌شان با جمهوري اسلامي ايران دچار تنش شوند. آنها در مجموع خواستار برقراري نوعي تعامل مبتني بر احترام متقابل و حفظ منافع مشترك در روابط‌شان هستند كه بايد با شناخت معذوريت‌ها و محدوديت‌هاي اين كشورها به چنين رابطه‌اي دست يافت. اساسا شناخت عميق و دقيق مي‌تواند گامي موثر در كاهش اختلافات باشد. اين در حالي است كه به هر حال هستند گروه‌هايي درون حاكميت كشورهاي عربي كه خواستار تيره و تار شدن روابط با ايران هستند اما از يك سو اين عقيده غالب در اين كشورها نيست و از سوي ديگر جمهوري اسلامي ايران نبايد فرصت تحقق آرزوي آنها را فراهم كند و اين گروه‌ها را در موقعيت تصميم‌گيري اين كشورها، دست برتر قراردهد. لذا ضروري است با سعه‌صدر بيشتر تلاش براي تعامل بيشتر به منظور كاهش اختلافات و سوءتفاهمات رابطه ميان دو كشور را به يك رابطه پايدار تبديل كنيم تا از كنار اين رابطه دو كشور به منافع مورد نظر خود دست يابند.


http://www.sharghnewspaper.ir/PaperCut/91-04-26/36820.jpg

  • فيروز‌آبادي: تصمیم بستن تنگه‌هرمز بر‌عهده فرمانده کل‌قوا است

  • شرق: تنگه‌هرمز همچنان محور سخنراني و مصاحبه‌هاي مقام‌هاي نظامي جمهوري اسلامي است. ديروز به صورت هم زمان رييس ستاد كل نيروهاي مسلح و فرماندهان نيروي دريايي ارتش و سپاه در مورد اين تنگه اظهارنظر كردند. «سردار سرلشكر سيدحسن فيروز‌آبادي» رييس كل ستاد نيروهاي مسلح در حاشيه هجدهمين همايش سالانه فرماندهان نيروي دريايي سپاه بار ديگر تاكيد كرد «ما طرح بستن تنگه‌هرمز را داريم ولي اجراي آن بر عهده فرمانده معظم كل قواست». فيروز‌آبادي در واكنش به ورود ناو هواپيمابر آمريكا به خيلج فارس گفت: طبق آنچه فرماندهان آمريكايي اعلام كردند، اين تحركات ناو هواپيمابر جورج واشنگتن براي پشتيباني از جنگ افغانستان و مقابله با دزدان دريايي است. رييس كل ستاد نيروهاي مسلح در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه غربي‌ها اعلام كرده‌اند ايران توان بستن تنگه‌هرمز را ندارد، گفت: آنها براي دلخوشي خودشان مي‌گويند كه ما بلوف مي‌زنيم كه البته ما هم بنا نداريم تنگه‌هرمز را ببنديم ولي طرح بستن آن را داريم كه طرحي هوشمندانه و معقولانه است. نيروهاي مسلح براي هر موضوعي طرح خود را دارند ولي تصميم اجراي بستن تنگه‌هرمز برعهده فرمانده معظم كل قواست و شوراي‌عالي امنيت ملي به ايشان مشورت مي‌دهند. از سوي ديگر «سردار سرتيپ پاسدار علي فدوي» فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران هم تا كيد كرد «قواعد نبرد در خليج‌فارس و تنگه‌هرمز را ايران تعريف مي‌كند.» به گزارش مهر، فدوي احتمال درگيري با دشمنان فرامنطقه‌اي در خليج‌فارس را به «ميزان حماقت غربي‌ها» وابسته دانست. فرمانده نيروي دريايي سپاه كه در همان همايشي كه فيروز‌آبادي حضور داشت سخن مي‌گفت با تاكيد بر اينكه در شرايط كنوني به نظر نمي‌رسد نيروهاي خارجي دنبال درگيري با ايران باشند، افزود: در حال حاضر تمام تمركز نيروهاي آمريكايي روي فشار اقتصادي و تحريم ايران است و اين درحالي است كه ما آمادگي رويارويي با هر وضعيتي از جمله گزينه نظامي را داريم. وي با ابراز تاسف از برخي رسانه‌هاي داخلي در رسانه‌اي كردن ورود و خروج ناوهاي آمريكايي، تصريح كرد: رسانه‌هاي داخلي گاهي با فراموش كردن رسالت خود اخبار آنها را پيگيري مي‌كنند در حالي كه خليج‌فارس و تنگه‌هرمز منطقه ماست و اخبار آن نيز بايد از منشأ داخلي دنبال شود. ده‌ها بار ناوهاي آمريكا وارد و خارج خليج‌فارس مي‌شوند ولي آنها خبري منعكس نمي‌كنند اما يك‌بار بنابر نيازشان همه رسانه‌هاي آمريكا خبر ورود ناو را منتشر مي‌كنند. به جز رييس ستاد كل نيروهاي مسلح و فرمانده نيروي دريايي سپاه، فرمانده نيروي دريايي ارتش هم راجع به تنگه‌هرمز اظهارنظر كرد.
    به گزارش ايلنا، حبيب‌الله سياري در حاشيه همايش ملي پژوهش در نظام عدالت كيفري، فرصت‌ها و چالش‌ها در رابطه با حفظ حريم آب‌هاي كشور گفت: محور امنيت توسط نيروهاي مسلح خطوط مواصلاتي كشور نه تنها تنگه‌هرمز بلكه شمال آفريقا و حتي خليج عدن نيز به شمار مي‌رود‌. اين توانمندي‌ها وجود دارد و ما مي‌توانيم امنيت منطقه را برقرار و منافع خود حفظ كنيم. جمهوري اسلامي ايران به دنبال اين است كه امنيت در منطقه برقرار باشد و براي اين كار تاكنون هر اقدامي را كه توانسته، انجام داده است‌. نظر من اين است كه جمهوري اسلامي ايران با نيروهاي مسلح و توانمندي كه در اختيار دارد قادر است امنيت درياهاي سرزميني و فلات قاره انحصاري و اختصاصي خود را حفظ كند‌.فرمانده نيروي دريايي ارتش افزود: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در مقابل هر تهديدي ايستادگي خواهند كرد و جواب مناسبي را نيز براي هر تهديد خواهند داد‌. ‌ايران اسلامي به دنبال ايجاد امنيت منطقه است و هيچ‌گاه نخواسته و نمي‌خواهد كه امنيت منطقه را برهم بزند و ما به دنبال برقراري امنيت منطقه هستيم و تاكنون نيز اين امر را در منطقه انجام داده‌ايم‌. ‌ديروز تنها مقام‌هاي نظامي نبودند كه راجع به تنگه‌هرمز سخن گفتند. در حالي كه نمايندگان هنوز در تعطيلات تابستاني به سر مي‌برند يك نماينده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از نهايي شدن طرح بستن تنگه‌هرمز توسط جمهوري اسلامي خبر داده است. نماينده ديگري نيز از افزايش امضا‌هاي اين طرح خبر داده است. «جواد
    كريمي قدوس» نماينده مشهد در تازه‌ترين اظهارنظر راجع به طرح بستن تنگه‌هرمز از بسته مانده اين تنگه تا لغو تحريم‌ها گفته و البته از شرط‌هاي 14گانه براي بازگشايي اين تنگه. به گفته
    كريمي‌قدوس براساس طرح انسداد تنگه‌هرمز اين تنگه تا زمان لغو تمامي تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران بسته خواهد ماند و پس از آن تنگه با رعايت 14 شرط باز خواهد شد. ‌جواد كريمي‌قدوس در گفت‌وگو با فارس، گفت: طرح انسداد تنگه‌هرمز تاكنون به امضاي 150 نفر از نمايندگان رسيده و قرار است كه اين طرح پس از امضاي 250 نفر از نمايندگان به هيات‌رييسه مجلس تقديم شود. براساس نظر كريمي قدوس اكثريت امضا‌كنندگان اين طرح به هنگام امضا عنوان مي‌كردند كه آمادگي دارند تا همانند يك سرباز در زمان اجراي طرح به وظيفه خود عمل كنند. وي با بيان اينكه جهان غرب سرنوشت آينده خود را وابسته به صدور نفت از تنگه‌هرمز مي‌داند، افزود: طبق گفته رييس ستاد كل نيروهاي مسلح يكي از طرح‌هاي روي ميز كار اين ستاد طرح بستن تنگه‌هرمز است، نيروهاي مسلح ما اعم از ارتش و سپاه رزمايش‌هاي موفقي را در حوزه دريايي در تنگه‌هرمز داشته‌اند. نماينده مشهد در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: انسداد تنگه‌هرمز تا زمان لغو تمامي تحريم‌هاي اعمال‌شده عليه ايران ادامه داشته و پس از لغو تمامي تحريم‌ها دولت مي‌تواند با رعايت 14 شرط تنگه را براي عبورومرور كشتي‌ها باز كند كه اخذ سه‌درصد از بهاي نفت صادر شده از تنگه‌هرمز از كشورهاي واردكننده نفت منطقه خليج‌فارس (كشورهاي اروپايي و آمريكا) و واريز آن به حساب خزانه‌داري بانك مركزي از جمله اين شرايط است. اعلام بسته ماندن تنگه‌هرمز تا زمان لغو تحريم‌ها از سوي كريمي قدوس در حالي است كه يك نماينده امضا‌كننده طرح بستن تنگه‌هرمز از افزايش تعداد امضاهاي اين طرح به حدود صد امضا خبر داده است.



 

با حكم رهبر انقلاب؛
حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ محسن اراكی به دبيركلی مجمع تقريب مذاهب اسلامی منصوب شد (۱۳۹۱/۰۴/۲۴ - ۱۴:۱۲)
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حكمي جناب حجة الاسلام والمسلمين آقاي محسن اراكي را به سمت دبيركلي مجمع تقريب مذاهب اسلامي منصوب و جناب حجة الاسلام و المسلمين آقاي محمدعلي تسخيري را نيز به عنوان مشاور عالي رهبري در امور جهان اسلام منصوب كردند.
متن حكم رهبر انقلاب اسلامي براي حجة الاسلام و المسلمين آقاي اراكي به اين شرح است :
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجة الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ محسن اراكي دامت توفيقاته
اكنون كه جناب حجة الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ محمد علي تسخيري پس از يك دهه تلاش تحسين برانگيز از سمت دبيركلي مجمع تقريب مذاهب اسلامي استعفا كرده اند و با توجه به پيشنهاد شوراي عالي مجمع، جناب عالي را كه بحمدالله برخوردار از تجارب علمي و عملي فراوان هستيد به دبيركلي مجمع تقريب مذاهب اسلامي منصوب ميكنم.
در شرايطي كه بيداري اسلامي و تحولات خيره كننده ي پس از آن، جهان اسلام را در يكي از حساس ترين مقاطع تاريخ قرار داده، وحدت امت اسلامي و تقريب مذاهب اسلامي محوري اساسي براي تحصيل و حفظ پيروزي هاي اين حركت مبارك است.
از سوي ديگر دشمنان اسلام و امپراطوران كفر و نفاق به رهبري امريكا و اسرائيل مي خواهند معادله جهاد و مقاومت را تبديل به طرح تكفير و ترور فرزندان اسلام نموده و در يك كلام جنگ شيعه ـ سني را به مثابه ي دل مشغولي ملتهاي مسلمان، بر جهان اسلام تحميل كنند و به خيال خود از اين راه بر تمامي مقدرات مادي و معنوي جهان اسلام مسلط شوند.
از مجمع تقريب مذاهب اسلامي در اين برهه خطير و حساس انتظار مي رود با بهره گيري از تجربيات ارزشمند گذشته و نيز خلاقيت و ابتكارات مورد نياز شرايط كنوني،‌با همكاري و همدلي نخبگان جهان اسلام بويژه انديشمندان حوزه و دانشگاه «ديپلماسي وحدت اسلامي» را راهبرد خود قرار داده و پايه گذاري تشكيل امت واحد اسلامي را در مقابل اردوگاه استكبار به عنوان چشم انداز آينده ترسيم نمايد.
از خداوند متعال توفيقات جنابعالي و ديگر همكارانتان را مسئلت دارم.
سيّدعلي خامنه اي
20/تير ماه/1391
رهبر انقلاب همچنين ضمن تشكر از يك دهه تلاش تحسين برانگيز و خدمات بي شائبه جناب حجة الاسلام والمسلمين آقاي محمدعلي تسخيري ايشان را به عنوان مشاور عالي خود در امور جهان اسلام منصوب كردند.


رهبر معظم انقلاب در جمع شرکت کنندگان در اجلاس زنان و بیداری اسلامی:
تلاش بانوان نخبه برای احیاء هویت اسلامی، بزرگترین خدمت به امت اسلام است/در کنار همه ملتهای بیدار و انقلاب کرده ایستاده ایم (۱۳۹۱/۰۴/۲۱ - ۱۳:۲۶)

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(چهارشنبه) در دیدار بیش از هزار نفر از زنان نخبه، فرهیخته و مجاهد دنیای اسلام، نقش زنان را در حرکت عظیم بیداری اسلامی بی بدیل خواندند و با اشاره به تجربه بسیار پربرکت حضور زنان ایران در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی تأکید کردند: تداوم،‌تقویت و گسترش حضور زنان در حرکت مبارک بیداری اسلامی بی تردید، پیروزیهای فراوانی را برای ملتهای مسلمان به دنبال خواهد آورد.
ایشان، اجتماع زنان فرهیخته و مسلمان 85 کشور جهان را در اجلاس بین المللی زنان و بیداری اسلامی، فرصتی بسیار مهم برای شناخت بیشتر زنان دنیای اسلام از یکدیگر دانستند و افزودند: آشنایی و تعامل ایجاد شده در این اجلاس را مقدمه ای برای ایجاد حرکتی مؤثر و ماندگار در روند احیای هویت و شخصیت زنان مسلمان قرار دهید.
رهبر انقلاب با اشاره به تلاش 100 ساله، پیچیده و همه جانبه غرب برای دور کردن زنان مسلمان از هویت اسلامی تأکید کردند: تلاش بانوان نخبه جهان اسلام برای احیای این هویت، بزرگترین خدمت به امت اسلامی است چرا که احساس هویت، آگاهی و بصیرت زنان مسلمان، تأثیری شگرف و مضاعف بر جریان بیداری اسلامی و عزت و کرامت امت اسلام خواهد داشت.
حضرت آیت الله خامنه ای، نگاه غرب به «زن» را نگاهی اهانت آمیز دانستند و خاطرنشان کردند: غربی ها، در عمق فرهنگ خود، زن را کالا و وسیله ای برای تمتع مرد می دانند و همه ابزارها و امکانات خود را برای تحقق این هدف بکار گرفته اند اما در حرکتی مزورانه بر این نگاه منحط، ناقص و گمراه کننده، نام آزادی گذاشته اند همچنانکه بر جنایاتی نظیر قتل و غارت ملتها، چپاول ثروتهای کشورها و لشکرکشی و تحمیل جنگ نیز نامهای فریبنده ای مثل آزادی طلبی، حقوق بشر و دمکراسی می گذارند.
رهبر انقلاب اسلامی نگاه اسلام به زن را در نقطه مقابل نگاه غرب به این مقوله برشمردند و تأکید کردند: اسلام به زن نگاهی عزت بخش، کرامت آفرین و رشد دهنده دارد و برای زن هویت و شخصیتی مستقل قائل است.
حضرت آیت الله خامنه ای با استناد به تجربه موفق حضور زنان فرهیخته و مؤمن ایرانی در عرصه های مختلف علمی، سیاسی و مدیریتی افزودند: زن در محیط اسلامی، رشد علمی شخصیتی خلاقی، سیاسی می یابد و در اساسی ترین مسائل اجتماعی در صفوف مقدم قرار دارد اما همچنان «زن» باقی می ماند و به این مسئله افتخار می کند.
ایشان، متلاشی شدن خانواده ها در غرب و افزایش فرزندان بی هویت را از جمله نتایج نگاه فرهنگ غربی به زن دانستند و افزودند: غرب از همین نقطه، سخت ترین ضربات را خواهد خورد و در روند تدریجی بروز پیامدهای حوادث اجتماعی، دچار فروپاشی خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای، زن و مرد را در نگاه اسلام دارای خصوصیات مشترک انسانی برشمردند و افزودند: زن و مرد هر کدام براساس خصوصیات جسمانی خود، در ادامه آفرینش، رشد و تعالی انسان و حرکت تاریخ نقش خاصی به عهده دارند که در این میان نقش زن یعنی تداوم بخشیدن به نسل انسان، از نقش مرد مهمتر است.
ایشان افزودند: ضوابط اسلام درباره خانواده و محدودیتهای روابط جنسی را باید از این دید، مطالعه و درک کرد.
رهبر انقلاب اسلامی، روشن کردن و برجسته ساختن نقش زن از نگاه ا سلامی را مهمترین مسئولیت زنان نخبه و فرهیخته دنیای اسلام دانستند و با استناد به نقش اساسی زنان در تحولات 33 سال اخیر ایران افزودند: نقش زنان در تحولات اجتماعی، انقلابها و حرکت بیداری اسلامی نیز، نقشی تعیین کننده است چرا که هرجا زنان در یک حرکت اجتماعی حضوری آگاهانه می یابند، پیشرفت و پیروزی آن حرکت تضمین شده است و این واقعیت ادامه و تقویت حضور زنان در تحولات مصر، لیبی، بحرین، یمن و دیگر نقاط دنیای اسلام را کاملاً ضروری می سازد.
حضرت آیت الله خامنه ای بیداری اسلامی را حرکتی عجیب و بی نظیر برشمردند و تأکید کردند: این حرکت به شرط آسیب شناسی صحیح و مقابله با خطرات و آفتها، می تواند مسیر کنونی تاریخ را عوض کند.
رهبر انقلاب اسلامی با تجلیل از انقلاب ملتهای مسلمان در شمال افریقا و دیگر مناطق جریان بیداری اسلامی افزودند: مستکبران و در رأس آنها امریکا و صهیونیزم که در مقابل این حرکت عظیم، غافلگیر شده اند با همه وجود سعی می کنند این حرکت را مهار و بر آن موج سواری کنند.
ایشان کم کردن انگیزه های ملتها برای تداوم حضور در صحنه، و سرگرم کردن قشرهای مختلف مردم کشورهای منطقه به مسائل فریبنده یا اختلاف انگیز را از جمله روشهای دنیای استکبار برای مهار بیداری اسلامی برشمردند و تأکید کردند: اگر ملتهای مسلمان در مقابل این توطئه مقاومت کنند و همچنان در صحنه حضور داشته باشند پیروزی آنها بر دنیای استکبار قطعی است چرا که قدرت شمشیر همه مستکبران در مقابل حضور و ایمان ملتها، کُند و ناکارآمد است.
رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به توطئه ها و اقدامات بی وقفه اما شکست خورده دشمنان اسلام و ایران در 33 سال اخیر افزودند: غربی ها این روزها درباره تحریم ایران جنجال آفرینی می کنند اما نمی فهمند که خودشان ملت ایران را به واسطه تحریم های 30 سال اخیر در مقابل هر تحریمی واکسینه کرده اند.
حضرت آیت الله خامنه ای، افزودند: ملت ایران در سه دهه اخیر با جان،‌مال و عزیزان خود در مقابل همه توطئه ها و تحریم ها ایستاده و پیشرفت کرده است به گونه ای که ما امروز نسبت به 30 سال قبل، 100 برابر قوی تر هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفتهای کشور در زمینه های مختلف، خطاب به زنان فرهیخته و نخبه دنیای اسلام افزودند: امروز زن مسلمان ایرانی، سرافراز و عزتمند در همه عرصه های پیشرفت حضور دارد و زنان تحصیلکرده و نخبه این کشور، جزو مؤمن ترین و انقلابی ترین زنان ایرانی هستند و غرب با هزاران وسیله تبلیغاتی و بمباران خبری تلاش می کند این واقعیت را دیگرگون جلوه دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای، با یادآوری تلاشهای ناکام غرب برای منصرف کردن جمهوری اسلامی از حمایت از ملت فلسطین تأکید کردند: ما فارغ از مباحث انحرافی نظیر شیعه و سنی در کنار همه برادران مسلمان خود ایستاده ایم.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: ملت ایران و جمهوری اسلامی به لطف الهی در کنار ملت فلسطین، همه ملتهای بیدار شده و انقلاب کرده، و همه کسانی که با امریکا و صهیونیزم مواجهه می کنند ایستاده اند و از آنها دفاع می کنند و در این مورد ملاحظه هیچ کس و هیچ قدرتی را نخواهند کرد.
در این دیدار همچنین خانم حجازی دبیر همایش بین المللی زنان و بیداری اسلامی با اشاره به حضور 1200 نفر از بانوان فرهیخته و فعال در عرصه های مختلف از 85 کشور جهان، در این همایش، گزارشی از مباحث مطرح شده در همایش بین المللی زنان و بیداری اسلامی و کمیسیونهای تخصصی آن ارائه کرد.
آقای دکتر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به برگزاری چهار همایش بین المللی درخصوص بیداری اسلامی، از سال گذشته تاکنون گفت: مجمع جهانی بیداری اسلامی تلاش دارد تا با برگزاری این همایش ها، گفتمان بیداری اسلامی را نهادینه و بارور کند.
در ابتدای این دیدار تعدادی از شرکت کنندگان در اجلاس بین المللی زنان و بیداری اسلامی از کشورهای مختلف به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.
خانمها:
هنا محیی صابر الشلبی – آزاده فلسطینی؛
دکتر نجلی محمد کامل – عضو هیأت علمی دانشگاه از مصر؛
هاجر عبدالکافی– دکترای حقوق و زندانی سیاسی از تونس؛
حوریه محمد احمد – فعال سیاسی و مذهبی در یمن؛
انسجام عبدالزهره جواد – فعال فرهنگی و رسانه ای در عراق
وجدان میلاد – عضو هیأت علمی دانشگاه الزیتونیه از لیبی؛
مادر شهید علی شیخ، نوجوان 14 ساله بحرینی؛
رضاآوا - فعال فرهنگی از جمهوری آذربایجان؛
مجتهدزاده-همسر یکی از دیپلماتهای ربوده شده ایران در لبنان؛
بتول الموسوی – فرزند شهید سیدعباس موسوی از لبنان؛بر این نکات تاکید کردند:
- تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بیداری اسلامی منطقه
- نقش و جایگاه برجسته زنان در قیامهای اسلامی منطقه
- ضرورت وحدت کشورهای عربی و اسلامی بر مبنای اسلام
- اهمیت تبادل تجربیات و دیدگاههای زنان مسلمان
- مقابله با توطئه غرب برای تحریف فرهنگ و هویت اسلامی
- الگو گیری زنان انقلابی از حرکت امام حسین (ع) و استقامت حضرت زینب(س)



شنبه 23 تير 1391برچسب:, :: 23:48 ::  نويسنده : شاهین

 


با سلام

وبلاگ اتحاد با امام بزودی آغاز به کار می نماید
فعلا شما میتوانید به آدرس اتحاد با امام رجوع کنید.

با تشکر مدیرت

فعال

www.etehadbaamam.blogsky.com

بزودی

www.etehadbaamam.mihanblog.com

بزودی

www.etehadbaamam.blogfa.com

بزودی

www.etehadbaamam.parsiblog.com

بزودی
www.etehadbaamam.javanblog.com

بزودی
www.etehadbaamam.pirsianblog.com

بزودی
www.etehadbaamam.loxblog.com

بزودی
www.etehadbaamam.mahtarin.com

بزودی
www.etehadbaamam.blogveb.com

از کسانی که مایل به همکاری هستند میتوانندبا شماره09375654311 تماس حاصل نمایند.

گروه وبلاگ نویسی اتحاد با امام

 



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب